Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vinden padden een ander gebied om zich voort te planten?

Ik heb steeds geweten dat padden naar hun geboorteplaats trekken, maar ze doen dat niet allemaal. Mijn zus heeft al vele jaren een kleine goed beplante vijver in haar tuin. Een aantal jaren geleden is daar een koppeltje beland, te horen aan het gekwaak. Later merkten we paddendril op, kikkervisjes en nog later kleine volgroede padden meestal in de tuin, niet meer in de vijver. Het lijkt of er daar overwinteren. Ze heeft er ooit onder stenen gevonden in het najaar. Ieder jaar zijn zij er weer, altijd maar een paar exemplaren.
Ik vraag me nog steeds af hoe dat paartje daar ooit terecht is gekomen, in het centrum van een drukke gemeente. Ik vraag me eveneens af waar al die kleintjes naar toe gaan die ieder jaar daar opgroeien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Uitgaande dat je het hebt over een gewone pad en geen bruine kikker.
Maar je hebt het wel over gekwaak?
Padden ( gewone) kwaken niet, maar maken in de paartijd wel een geluidje.
Bruine kikkers kwaken ook niet.
Ze maken in de paartijd een knorrend geluid.

1 Maar we gaan even uit naar de " Gewone pad'
Padden leven in een bepaalde biotoop.
Het moet vooral een rommelige tuin zijn ( of bij een van de buren) , dicht beplant en liefst stapels met stenen, composthoop, takkenwal enz.
Hier vinden ze voldoende voedsel.

2 Om te kunnen paren hebben ze water( vijver ) nodig, liefst dicht begroeit, helder en schoon, veel onderwater planten en ondiepe gedeelte langs de kant.
Na het afzetten van de eitjes in de vorm van snoeren, is de pad voor de rest van het seizoen een landdier ( nachtdier).
Bijna alle jonge padjes halen het eerste jaar niet.
Alleen een heel klein deel wordt uiteindelijk na 3 jaar volwassen.

3 De oude padden zijn behoorlijk honkvast en blijven in de tuin of omgeving.
De nieuwe ( jong volwassene) trekken voor een groot deel weg van de tuin en gaan op de gok de wijde wereld in.
Vanuit de tuin waar ze geboren werden, waaieren ze uit naar alle kanten, gewoon op de gok, die pech hebben overleven het niet, de anderen hebben misschien geluk.

4 Het is dus niet waar dat ze altijd terug komen naar de plek waar ze zijn geboren.
dan zouden er in een nieuwe tuin of nieuwe vijver nooit padden komen.
Voor de bruine kikkers geldt ongeveer de zelfde biotoop/ gedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook altijd gelezen dat padden bijzonder gebonden zijn aan hun geboorteplaats maar je vraagt je terecht af of dat wel zo strikt geldt. Een soort die zich nergens anders wenst voort te planten dan in zijn eigen babykamer werkt zijn eigen ondergang in de hand. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel bleek een aantal jaren geleden dat onze pad juist een aantal aanpassingen heeft die het hem mogelijk maken om in verschillende biotopen te overleven en dus succesvol aan het zwerven te kunnen slaan. Als ze op zo'n zwerftocht een geschikte voortplantingsstek in de tuin van jouw zuster vinden vestigen ze zich daar zonder heimwee naar de geboortestek.

In de duinen waar ik veel kom heb je in de zomer dagen dat de grond letterlijk bezaaid is met bruine kikkertjes en gewone padjes van nog geen centimeter groot. Dat is de nieuwe generatie die na de metamorfose het water uit kruipt en op zoek gaat naar een plekje om aan de kost te komen. Dat zal bij de jonge padjes bij jouw zuster ook wel het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing