Heeft een hond een ander soort blaas dan een mens, die blaasontstekint voorkomt?
Ik hoor regelmatig de tip dat je, als je plast, vooral goed uit moet plassen. Dus niet stoppen met plassen als er misschien nog een restje urine in de blaas zit, maar de tijd nemen om rustig uit te plassen, zodat je de blaas helemaal leegt.
Als je dat niet doet, zou je een verhoogd risico lopen op blaasontsteking.
(Subvraag: is dat zo?)
Ik zie echter dat honden bij elke boom, elk paaltje, elk hoekje in een tuinmuurtje een klein beetje urine lozen. Ik begrijp dat ze dat doen om een geurmarkering achter te laten. Het betekent echter wel dat ze hun blaas nooit geheel legen.
Hoofdvraag:
Hebben honden een ander soort blaas dan mensen, waardoor zij geen risico lopen op blaasontsteking als ze hun blaas niet geheel leegplassen? Of lopen honden wel degelijk een hoger risico op blaasontsteking door hun gedrag, maar is het zetten van een geurmarkering voor hen zo belangrijk dat ze dat risico accepteren?
Bronnen?
@Gesp
1) Urine is steriel, en heeft dus weinig reden om een ontsteking te veroorzaken.
2) De nier produceert in een behoorlijk hoog tempo urine. Als je dat laatste beetje uitplast, is dat binnen een paar minuten weer aangevuld. Vervolgens staat er gedurende een aantal uren een flinke hoeveelheid urine in de blaas.
Onwaarschijnlijk dus dat dat kleine beetje in een paar minuten zoveel schade zou geven.
Als je blaasontsteking aan het laatste beetje urine wilt koppelen zul je met een logische, fysische, bologische of scheikundige verklaring moeten komen, en niet met statistiek.
Echter: niet uitplassen leidt niet tot urineweginfectie. Bij onderzoeken naar oorzaken van urineweginfecties wordt er naar gedrag gevraagd.
Niet iedereen wil dan altijd eerlijk antwoord geven.
Het is voor veel mensen" gemakkelijker" om te zeggen dat je niet voldoende tijd neemt op het toilet, dan om te zeggen dat je seksueel actief bent.
Niet alle wetenschappers die een epidemiologisch onderzoek doen, zijn zich voldoende bewust van de fout-marges in de antwoorden. Normaal wordt er na uitkomst van de onderzoeken gekeken of er een "medische onderbouwing" gevonden kan worden. Zo zijn de sprookjes over HIV- besmettingen via niezen, toiletbrillen en koffiekopjes door de medici ontzenuwd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.