Vanaf welke leeftijd heb je besef dat je leeft?
Ik ben hier wel benieuwd naar, aangezien honden en katten geen besef hebben/krijgen.
7.4K
7.4K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat is dat 'beseffen dat je leeft' en waar moet je dan aan voldoen wil je daadwerkelijk kunnen 'toetsen' dat je dit besef hebt, en hoe weet je zo zeker dat katten en honden geen 'besef' hebben en/of krijgen?
(wat het ook moge wezen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk, dus ik ben. Dieren denkem ook, niet alles is instinct. Als we bijvoorbeeld honger hebben komt het instinct tevoorschijn.
Toegevoegd na 3 uur:
Dus vanaf de leeftijd dat je denkt en dat is al heel vroeg! Bronnen:
- http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum
Dus vanaf de leeftijd dat je denkt en dat is al heel vroeg! Bronnen:
- http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is niet mogelijk te zeggen dat denken (zoals jij het omschrijft) hetzelfde is dan 'beseffen dat je leeft' zolang de vraagsteller niet heeft kunnen uitleggen wat hier wel en niet onder valt (en waarom wel of niet)
dit dus nog los van je reactie en je bron welke ik wel degelijk begrijp overigens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt een beetje af van wat je definitie is van 'beseffen dat je leeft'. Zijn bewuste herinneringen een teken dat je beseft dat je leeft? In dat geval besef ik al dat ik leef sinds m'n 3 jaar of vroeger. Ik herinner mij namelijk bewust dingen waarvan ik zeker ben dat ik toen 3 jaar of jonger was. Maar die leeftijd zal misschien ook niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me iets herinneren waarvan ik zeker weet dat ik 1,5 jaar was maar of ik toen het besef van "leven" had?
Ik vind de vraag leuk dus een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook meteen het probleem. Wat is de definitie van 'leven'? Geen mens die een sluitende definitie kan formuleren. Dus om dan te gaan zeggen wanneer men beseft wat men niet kan definiëren...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.