Is het dode punt tijdens het sporten het moment (of ongeveer) dat het lichaam overstapt op vet verbranding?
Tijdens het sporten kom je vaak na zo'n 20 a 30 minuten op een dood punt terecht. Als je daar doorheen gaat, kom je vaak in een soort rust waarbij je nog best wel lang door kan gaan.
Komt dit moment (ongeveer) overeen met het moment dat je lichaam overstapt van suikerverbranding op vetverbranding?
Dat kan je op 2 manieren opvatten. 1 daarvan is dat je niet sport ;-) Met rennen heb je dat meestal. Eigenljik met veel duursporten. Met de interval-sporten (voetbal, honkbal, vechtsporten, etc) heeft men er eigenlijk geen last van omdat je telkens even kan "rusten".
Maar ik doe voornamelijk krachttraining, daar merk ik het niet echt.
Dit weekend ga ik Mud Masters 12 km doen, daar merk ik wel eens dat de eerste 2 km wat lastiger gaat, dan moet ik gewoon nog even op gang komen, daarna voelt het iets makkelijker.
Nee, de runners high komt daarna pas. Het is inderdaad een beetje zoals Ritsuka beschrijft, het lijkt alsof je op gang moet komen en dan gaat het gemakkelijker. Maar het gevoel is wel wat zoals Castle beschrijft. Het voelt alsof je de hele dag door kan rennen. Daaruit ontstaat wel die runners high waardoor je nog langer door gaat (maar ik kan je verzekeren dat ik na een uur rennen echt geen high ervaar)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.