Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je door (te) veel te wrijven in het oog, op een witte achtergrond een oogcel op mijn lens zien?

Wanneer ik naar een witte achtergrond (vooral in de verte) kijk zie ik soms een doorzichtige cel op mijn lens in mijn oog. Het lijkt net of je door een microscoop kijkt. De cel is langvormig en doorzichtig soms zit er een knik in. Wanneer ik naar voren staar dan drijft het naar de zijkant en wanneer ik knipper zit er weer in het midden van mijn gezichtsveld. Ik zie het alleen bij een witte achtergrond. Weet iemand hoe dit komt en hoe je het weg krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ik zou toch ff langs de huisarts gaan en beginnen met hem te laten kijken. zelfs al was ik oogart geweest zou ik toch zeggen ga maar zitten ik mot er ff na kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
hee ik kan mijn spelfout niet bewerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knopt spelfouten kan je niet bewerken. En een oogarts kijkt hier echt niet naar hoor ;-) 't is mouches volantes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Bewegende vlekjes in het gezichtsveld

Wat moet u doen bij bewegende vlekjes voor uw ogen?

Veel mensen zien soms kleine vlekjes voor hun ogen bewegen. De vlekjes ontstaan meestal door troebel glasvocht.

Glasvocht is de dikke vloeistof in de oogbol. Bij troebelingen in het glasvocht komt het licht niet helemaal goed het oog binnen. Er ontstaan schaduwen op het netvlies. Die schaduwen ziet u als bewegende vlekjes.
De vlekjes zijn hinderlijk maar meestal ongevaarlijk. Vaak krijgt u er geleidelijk minder last van.

Troebelingen in het glasvocht kunnen op verschillende manieren ontstaan. Vaak zijn ze het gevolg van het ouder worden. Het glasvocht wordt dan hier en daar wat dikker. Dat gebeurt vooral bij mensen die bijziend zijn. Andere oorzaken van bewegende vlekjes voor uw ogen zijn:

* een ontsteking in het oog (uveitis);
* suikerziekte (diabetes mellitus);
* een scheurtje in het netvlies;
* krimping van het glasvocht waardoor het gedeeltelijk loslaat van het netvlies.

Wanneer u veel last hebt van de vlekjes, kunt uw ogen laten onderzoeken door een oogarts. Zij kan zien of de klachten onschuldig zijn of niet.

De behandeling van glasvochttroebelingen hangt af van de oorzaak. Vlekjes die zijn ontstaan door suikerziekte of door een scheurtje in het netvlies, behandelt de arts waarschijnlijk met een laser. Soms verwijdert de oogarts het glasvocht (vitrectomie). Dit doet zij alleen bij glasvochttroebelingen waar u veel en lang last van hebt.

Als u heel plotseling vlekjes voor uw ogen krijgt moet u altijd naar uw huisarts gaan. Vooral als u steeds lichtflitsen en veel zwarte vlekjes ziet. Het kan dan zijn dat uw netvlies loslaat. U moet dit snel laten behandelen omdat u anders blind kunt worden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Niks ergs aan. Heb ik zelf ook als ik dat doe. Vroeger dacht ik altijd dat het bacteriën waren, maar ik denk nu dat het gewoon oogvocht is en dat is natuurlijk de hele tijd in beweging.
Oogarts is niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt als mouches volantes, dat zijn vertroebelingen in het glasvocht. Dat zit dus ín je oog, niet erop.

Dit verschijnsel is onschuldig, en heeft niets te maken met in je ogen wrijven.

Maar: ga voor de zekerheid even naar de huisarts, die kan bevestigen of het dit inderdaad is. Ik kan jou niet zien en ben geen medisch expert, dus dit is géén diagnose.

Mocht je hier nu niet mee naar de dokter gaan, even een tip voor wanneer je in ieder geval wél moet gaan:

Als die 'cel' niet meer 'drijft' (dus beweegt) maar gefixeerd raakt (dus altijd op hetzelfde punt in je blikveld blijft) is het niet meer iets onschuldigs en moet je echt naar een dokter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan de hand. 't Is mouches volantes oftewel 'vliegende vliegjes'.
't Is trouwens geen oogcel die je ziet hoor. Maar vertroebeling in het glasvocht. Ze zitten er vaker maar op 'n witte achtergrond zie je ze beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding