Groeit een vis werkelijk trager in een kleinere bokaal?
Men zegt wel is dat een vis nooit groter wordt als zijn bokaal.
Bij het bestuderen van populaties wordt altijd gezegd dat een populatie zich zelf aanpast aan de omgeving (dus als er weinig voedselvoorzieningen zijn, gaat de populatietoename sterk dalen).
Nu vraag ik mij af: wanneer je een 2 identieke vissen elk in een aparte bokaal plaatst en de ene bokaal is veel groter als de andere en je zorgt ervoor dat de factoren (buiten het volume van de bokaal) hetzelfde zijn (evenveel voedsel, zelfde temperatuur,...), gaat de vis in de kleinste bokaal dan het traagste groeien?
De vis in de kleinste bokaal zal hooguit dikker worden dan de ander door gebrek aan beweging.
VANBELLEjean, gaat nog verder, haalt er depressiviteit van mensen bij. Moet kunnen...
Goeie vraag zou een verrijking van kennis moeten zijn, waar ervaringen kunnen gedeeld worden. Niet steeds copy/paste, dan kunnen we zelf wel gaan zoeken op het net.
Ik ga eveneens delfde redenering geven. In een kleine bokaal of aquaria blijven vissen kleiner dan in grote. Je zou zelfs een aquarium kunnen bouwen (kost veel geld) van 100 meter lang en 20 meter breed. Laat het ons dan een vijver noemen. En weer kom ik tot besluit: in groot water --> grote vis, kleine plassen --> kleine vis.
Maar eerlijk, mijne zever voldoet niet exact aan de vraag. Daar zijn al antwoorden over gegeven.
Met een vis is het net zo. Blijft groeien en leven tot z´n max áls er geen andere factoren belemmerend werken. Overigens verkopen veel 'als de kassa maar rinkelt' dierenwinkels of aquarium 'speciaal'zaken bv de vissen die men kent als 'blauwe haaitjes', (pangasius sutchi)
Je wil niet weten hoe groot deze *kunnen* worden.
Met cichliden veelal hetzelfde verhaal. (worden ze niet te groot, dan worden ze wel te territoriaal) Dit is niet te vergelijken met de micro visjes (kleine kweekvormen van de rasbora, of tetra bv) die men verkoopt voor de bekende nano aquaria. De visser weet ook dat je een brasem, zeelt, of karper niet kan vergelijken met een alvertje of met een 3 of 10 doornig stekelbaarsje wat de groote betreft.
Elke vis soort is anders en stel andere eisen. Dit zegt in principe niks over de onderlinge overeenkomsten in de lengte of de betreffende eisen van de soort.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.