hoe komen we aan goud in ons lichaam?
Ik las ergens dat ieder mens van 70 kg ongeveer 0,2 mg goud in zich heeft, maar hoe komt hij daar aan?
uitgerekend blijkt het maar ongeveer een waarde te hebben van 1 cent, dus er druk maak ik er me niet om ;-)
ma 16 dec 2013, 10:22
Goud in je lijf In aanloop naar Kerstmis lijkt het alsof álles wordt bedekt met glitter en goud. Zelfs het eten. Maar wat doen goud en zilver in je lichaam?
Gouden bubbels, zilveren twinkels op taartjes en chocola, bier met goudvlokken en honing met goudflinters: bladgoud en bladzilver doen het geweldig in de keuken. Vooral nu, in aanloop naar de feestdagen. En dat kan echt geen kwaad.
Goud en zilver behoren tot de sporenelementen die de mens nodig heeft. Het menselijk lichaam, bij een gemiddeld gewicht van 70 kilo, bevat van nature zo'n 0,2 mg goud. Zuiver goud is onschadelijk, evenals de meeste goudverbindingen.
Eeuwen geleden lieten Chinezen al gouden munten in hun rijst en groenten meekoken vanwege de vitaliserende effecten. Ook in de middeleeuwen stond goud als levenselixer bekend. Goud heeft onder meer ontstekingsremmende eigenschappen. Samenstellingen van het edelmetaal worden dan ook in medicijnen gebruikt om reumatoïde artritis (goudinjectie) te behandelen. Binnen de moderne geneeskunde worden verder minuscule gouddeeltjes ingezet om tumorcellen te bestrijden.
Van zilver weten we dat het desinfecterend werkt. Vele volkeren gebruiken zilveren voorwerpen om drinkwater te zuiveren; praktisch iedere Amerikaanse cowboy droeg daarom een zilveren dollar bij zich. Zilver werd tevens gebruikt om gewonden tijdens de Eerste Wereldoorlog te helpen.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat zilver (als medicijn) het antwoord zou kunnen bieden op het grote probleem van antibiotica-resistentie. Zilver zorgt ervoor dat antibiotica beter tot de celwand van bacteriën kan doordringen en werkt bovendien in op hun stofwisseling.
Net als goud is zilver onschadelijk, maar sommige verbindingen zijn giftig en kunnen de huid een permanente grijze kleur geven. We praten dan echter over extreem gebruik; veel meer dan een paar mooi versierde chocolaatjes met een goudlikeurtje ernaast.
Wel veel " goud- therapieën.".
of bedoel je wetenschappelijk
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.