Kan een pop (rups) overleven zonder cocon?
In ons verblijf in Zweden hadden wij een rups in een cocon gevonden tegen een muur. Mijn vader wou die weg uit het huis, dus heeft hij die rups samen met de cocon van de muur proberen te halen. De pluizige cocon was moeilijk van de muur te krijgen. Mijn vader probeerde het er toch af te krijgen waardoor er per ongeluk een gat in de cocon was gekomen waardoor de cocon meteen ineen zakte (waarschijnlijk omdat de lucht eruit ging). Ik heb deze rups buiten gelegd. Kan deze overleven zonder cocon?
Toegevoegd na 5 minuten:
We gaan enkel in de vakantie naar Zweden, dus enkel dan kan ik de rups controleren. Als ik de pop aanraak of verzet, beweegt er niets. Die keer wanneer we de cocon van de muur haalden, bewoog deze wel nog. Dus ik weet niet of deze nog leeft.
En ook van hoe groot het gaatje was / rups in restant van cocon zit. Er zijn vlinders die bij het minste dat je de cocon prikt ( om op te hangen of zo ) en je zit iets verkeerd, ze snel sterven.
Er zijn vlinders die het overleven als de cocon iets opengaat zolang ze zelf maar in het 'omhulsel' blijven zitten. Hoe het dus met jouw vlinder zal gesteld zijn tegen dat je terug in Zweden bent,... geen idee. En voorspellingen kan ik daarover niet maken. En eventjes extra, het is niet zo dat alle 'rupsen' ook vlinder worden. Ikzelf heb deze zomer een nestje 'rupsen' gevonden dat ik wel wilde opvoeden. Na wat zoekwerk ontdekte ik dat het een soort sluipwespen zouden worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.