Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Evolueert de mens nog steeds?

Evolutie is toch vooral een zaak van de sterke soort of specifieke eigenschappen waardoor je meer kans hebt op overleven, en je daardoor weer voor meer nageslacht kan zorgen die ook die specifieke eigenschappen hebben?
Naar mijn idee maakt het niet uit of je sterk, knap, intelligent, zwart of wit bent. Zelfs de lelijkste, domste minkukel kan voor nagslacht zorgen.
Ik heb het dan hoofdzakelijk over mensen uit landen met veel welvaart. Ik kan me voorstellen dat het in derde wereldlanden wel meespeelt als je bv een betere afweer hebt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (19)

Natuurlijk evoleert de mens nog steeds. Dat is al zo'n honderdduizend jaar zo, dus waarom nu niet? Wij leven alleen veel te kort om het effect te merken, maar dat is er te zijner tijd wel degelijk. Als je tenminste in de evolutietheorie gelooft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jeps, over honderd jaar hebben we geen blindedarm meer. En ik wil verdorie mn staart terug!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag. Het antwoord is denk ik ja.

Toch heb ik wel eens gehoord dat we door ons gedrag de evolutie behoorlijk aan het beïnvloeden zijn. Als vroeger zwakkere individuen van een soort zoals de onze niet overleefden en daardoor sterkere individuele eigenschappen betere kansen kregen om zich door te ontwikkelen dan is er nu een probleem.

Wat is dat probleem? We zijn aardig bezig met het in leven houden van de zwakkeren in de samenleving. Ik bedoel dan mensen met allerhande ziektes en afwijkingen. Uit sociaal oogpunt ben ik het hier overigens zeer mee eens, maar er schijnen dus serieuze wetenschappers te zijn die zich afvragen of dit negatieve gevolgens zal hebben op de evolutie van genetische eigenschappen.

Gepost op: zaterdag 11-04-2009 16:18:56
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat verschilt van mens tot mens, is mijn indruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha top
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen evolueren nooit. Populaties evolueren, nooit individuen.
evolutie gaat zo langzaam dat je het niet merk als je er midden in zit. Een plotselinge verandering zou je wel opmerken, maar dat heet een revolutie. Revoluties worden mestal ingegeven door rampen en zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutie werkt alleen als alleen de mensen die betere eigenschappen hebben zich meer voortplanten (natuurlijke selectie). Aangezien we met voorbehoedsmiddelen tegenwoordig zelf bepalen wanneer en hoe vaak we ons voortplanten is de evolutie stopgezet. Inderdaad kunnen minkukels zich nu ook voortplanten.
De enige vorm van evolutie zal zijn dat verschillende groeperingen zich langzaamaan kunnen gaan mengen.

In de natuur zal gaat de evolutie nog wel door gaan, omdat door mutaties nieuwe en betere eigenschappen ontstaan, die voor meet voortplanting zal zorgen.
Mutaties bij mensen worden vaak niet gezien als een goede eigenschap, dus dat zal niet tot natuurlijke selectie leiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja langzaam maar zeker. Bv. de sinusholten zijn nu groter dan vroeger (late middeleeuwen) maar een echte mutatie zit er nog niet in. Groot voorhoofd zonder haar en andere sf toestanden. Fysisch groeit de mens ongeloolflijk snel. geestelijk weet ik niet of hier studies aan besteed zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, we evolueren niet meer.
We helpen de genetisch minder bedeelden aan een langer leven, en iemand met "goede" genen heeft net zo'n overlevingskans als iemand met minder goede genen.

Ook krijgen we steeds later kinderen, waardoor de kans op genetische afwijkingen (die heb je nodig voor evolutie) steeds kleiner wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij evolueerd alleen de medische wetenschap nog.
Als ik lees/hoor/zie dat ze prematuurtjes met hartafwijkingen en weet ik niet wat allemaal "repareren" en zo in leven weten te houden heeft dat niets met evolutie meer van doen.
Begrijp me niet verkeerd ik vind het fantastisch dat het kan, zeker voor de betrokkenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie gebeurt letterlijk dagelijks. (2 lange mensen trouwen en krijgen vervolgens ook langere kinderen. Dat simpele feit is al evolutie.)
Evolutie (met name als we over de wat langere termijn spreken) = de best AANGEPASTE overleeft - niet de sterkste/slimste! (Soms kan dat wel samenvallen, natuurlijk.)
Maar ook evolutie naar dommer of slapper is gewoon evolutie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies wat je zegt. "de best AANGEPASTE overleeft"
Die twee lange mensen die lange nazaten krijgen of zoals je zegt die dommer of slapper worden overleven ALLEMAAL. Dan is het toch geen evolutie meer?
De evolutie is een onstuitbaar proces en gaat altijd maar door, echter juist door onze medische wetenschap, gaat de evolutie, vooral in de westerse wereld, minder invloed krijgen op het voortbestaan van de mens. Met bergen medicijnen en de nodige operaties kunnen de meest zwakke onder ons in leven blijven en ook zij hebben het recht op nageslacht! Bij de dieren in de natuur zullen alleen de meest aangepaste en sterkste dieren zich voortplanten. Bij de mens is dat heel anders, wij zijn hierdoor op weg naar een eind van ons bestaan. Wij evolueren dus nog beperkt. Te beperkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie is strikt genomen de verandering van de genetische samenstelling van een populatie over tijd. Aangezien dit gebeurt iedere keer dat er een kind geboren wordt is het antwoord ja.

Het is natuurlijke selectie dat ervoor zorgt dat de best aangepaste voor het meeste nageslacht zorgt. Dit hebben wij misschien tijdelijk deels uitgeschakeld, maar hiermee is niet de evolutie gestopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, we zijn af en we zijn zoals we horen te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is niet waar, we hebben nog steeds gebrekken en de evolutie kan niet zomaar ophouden.
Het is een illusie (en ook wel arrogant) om te denken dat wij machtiger zijn dan de natuur. We kunnen wel veel veranderen maar ons geknoei is voor de natuur niet meer dan dat bevers met een dam een stuk land blank zetten, alleen de schaal is anders. Zelfs als wij veel diersoorten uitroeien gaat de natuur gewoon verder; er komen diersoorten die beter tegen ons bestand zijn. En wij?
Wij evolueren ook gewoon door. Wij vergissen ons alleen als wij denken dat evolutie altijd de (voor ons) gunstige kant op gaat: sommige vogels hebben in de evolutie het vermogen te vliegen verloren omdat ze dat op een bepaald eiland niet nodig hadden, maar dat kan ze later weer opbreken.
Zo kunnen wij ook op een negatieve wijze evolueren, maar voor de natuur zijn wij dan ook niet interessant; de natuur gaat gewoon zijn eigen gang.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas wel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, evolutie gaat altijd door en kan niet zomaar stoppen (tenzij de aarde vernietigd wordt, en dan geldt het toch alleen maar voor de evolutie op aarde) want als evolutie zou stoppen zou de volgende generatie een exacte kopie van zijn/ haar voor gangers. alle mannen zouden het zelfden zijn en dito voor de vrouwen (voor het geval je niet weet wat "dito" betekent; het is latijn voor "het zelfde").
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie is niet te stoppen en zal eeuwig blijven bestaan. Dus ja!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja

De mens evolueert zolang we ons voortplanten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja,
Net zoals een kind in de groei voor iedere ontwikkeling een periode heeft ,heeft de evolutie dat ook.
Op het moment dat bij een kind bijvoorbeeld de -oog hand- coordinatie zich ontwikkelt staat de ontwikkeling van andere groeiprocessen even op de tweede plaats.

Als je, zeg circa 300 jaar ( een druppel op een gloeiende evolutionaire plaat ) terug gaat in de tijd hebben we naar mijn mening op intellectueel gebied een enorme sprong gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding