Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is bijziendheid een gradueel proces mbt de afstand?

Als je bijziend bent dat betekent dat meestal dat je dingen van veraf moeilijker ziet. Maar wat is veraf?
Betekent bijziend nou dat je dingen van dichtbij altijd goed ziet en dingen van veraf slecht. Of zit hier een aflopende (of oplopend) lijn wat wil zeggen dat hoe verder iets is hoe slechter maar ook hoe dichter bij hoe minder slecht.
Bijv. op een afstand van 60 meter zie ik een plant vaag. Maar op een afstand van 1 meter zie ik die scherp. Maar is het nu echt zo dat ik op 1 meter afstand die plant goed zie of alleen minder slecht en als hem voor mijn ogen neer zet zie ik hem dan nog minder slecht. Of zie ik die plant op 60 meter slecht maar zie ik hem scherp vanaf (stel) 1 meter afstand; de grens tussen scherp en vaag ligt ic dan op 1 meter (ipv een continue verscherpende lijn).

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je mijn reactie ook leest, dan leer je al wat over hoe het allemaal werkt. Hoe mensen zien.

Dit staat ook letterlijk in de reactie. En is volgens mij het antwoord op je vraag.
Een oogarts kan je ogen controleren. Hij kan onderzoeken hoe dicht ( of ver ) een voorwerp moest staan om niet meer goed/wel goed te zien. Dit geeft hij weer in een getal.
Dit is de dioptrie en dit geeft eigenlijk weer hoe slecht of goed je oog reageert. Hoe groter de fout in je reactiesnelheid van je oog, hoe dichterbij een voorwerp moet staan.
Dus hebben je ogen een hoge reactiesnelheid, waardoor je een lens nodig zal hebben met een hoge bioptrie ( getal ) EN hoe dichterbij iets moet staan om het scherp te zien.

Daaruit maak ik op dat
Er een vast punt is (van persoon tot persoon ) waarop de ogen de overgang van goed naar slecht maken. Hoe hoger bioptie hoe dichterbij iets moet staan om duidelijk scherp te zijn.
Al heeft dit volgens mijn bevatting van het schema meer te maken met de vorm van je oog en de breking van de lens dan met die afstand. Het is eerder van het lichaam... is de minimumafstand ( bioptie ) afhankelijk.

Je kan trouwens nog verder gaan. ( zie bron )
Iemand die bijziend is, heeft in veel gevallen wel een scherp beeld van dichtbij omdat iedereen moet 'aanpassen' accomoderen zeggen ze dan... om te lezen. Dan moet het licht anders invallen en worden de stralen anders gebroken. ( kan 3 dioptrie schillen )
Je oog blijft 'slecht werken' maar omdat het anders werkt zie je lettertjes goed.
Iemand met een heel milde vorm van bijziendheid ( minder dan een bioptrie van -3 )
zal door die +3 van het lezen gewoon dichtbij kunnen lezen van op laat ons zeggen 33 cm afstand.
Maar iemand met een erge vorm van minimaal -5 dioptrie zal zelfs met de aanpassing van het oog niet zo goed zien en maar goed kunnen lezen vanaf 20cm.

Dus al de bijzienden kan niet over een kam scheren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing