Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij welke graad van ontwikkeling/evolutie begint bewustzijn?

Een roofdier gaat bewust op jacht naar prooien. Een roofdier heeft hersenen om dit te sturen (besluipen, hinderlaag, groepsjacht, etc.) Maar hoe zit dit met b.v. een virus of een bacterie? Die hebben geen hersenen om te "jagen", maar toch maken ze slachtoffers. Wanneer begint bewustzijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bewustzijn is een bijproduct van evolutie. Als je ervan uitgaat dat de moderne mens pas ongeveer 200.000 jaar bestaat en gemakshalve even aanneemt dat de moderne mens de eerste soort is met iets wat wij bewustzijn noemen en dat er daarvoor nooit enig organisme met dezelfde eigenschap is geweest dan kun je de conclusie trekken dat bewustzijn geen voorwaarde succesvolle evolutie is.

Sinds het Cabrium is er aantoonbaar leven op aarde (circa 500 miljoen jaar geleden) en er is daarmee een enorme periode zonder "bewustzijn" maar met leven op aarde.

Over ons eigen (menselijk) bewustzijn is veel gefilosofeerd en gepsychologiseerd. En dat heeft definities opgeleverd. Bijvoorbeeld "Bewustzijn is een toestand van de geest die gekenmerkt is door een besef of beleving van het eigen ik en de omgeving" (A. Damasio, 2010). Alleen gaat dat dus over menselijk bewustzijn.

Er zijn diersoorten die eigenschappen hebben die ook onderdeel zijn van ons bewustzijn. Mensapen en dolfijnen hebben dat, maar de tests waar deze dieren voor slagen worden ook met goed gevolg door eksters afgelegd!

Ik zou daarom op je vraag willen antwoorden dat als je menselijk bewustzijn als norm neemt dat dit dan evolutionair gezien het eerst bij de moderne mens is geconstateerd en dat dit pas na pakweg 499,8 miljoen jaar evolutie heeft plaatsgevonden.

Aanvullend is dat er in die periode veel diersoorten zullen zijn geweest die deelaspecten van menselijk bewustzijn zullen hebben ontwikkeld. gezien het verschil tussen eksters en mensapen kan dit ook nog eens in een heel verschillende graad van ontwikkeling plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt erg ingewikkeld. Het komt erop neer dat er geen bewustzijn plaatsvindt want zoals u al zei, ze hebben geen hersenen.
Wat er vooral gebeurt is te danken aan de achtergrond dat het organisme heeft gehad. Het gaat af op zijn natuurlijke instinct. Net als wij mensen doen als ze bijvoorbeeld worden overvallen. Men bevriest, rent weg of gaat in de tegenaanval. Deze acties verrichten zij ook zonder maar een seconde erbij na te denken.
Ik hoop dat dit iets geholpen heeft, succes.

Refraction,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je wilt weten wanneer bewustzijn begint, zul je eerst moeten vertellen wat bewustzijn IS. Of, zo je wilt: hoe we erachter kunnen komen of een ander organisme wel of geen bewustzijn heeft.

Helaas kunnen we niet zeggen wat bewustzijn is. Mede om die reden kunnen we ook niet bepalen of een ander organisme wel of geen bewustzijn heeft.

Het enige dat we kunnen zien is dat sommige organismen benul hebben van de begrippen "ik" en "een ander". En dat sommige organismen in staat zijn zichzelf te herkennen in een spiegel, met andere woorden dat ze hun spiegelbeeld niet als soortgenoot zien die zich toevallig hetzelfde gedraagt als zijzelf, maar dat ze echt doorhebben dat ze zichzelf zien.

Maar is dat bewustzijn? Niemand die het weet.

Een ander punt is dat je er kennelijk van uitgaat dat je "wel" of "geen" bewustzijn hebt. Maar is dat zo? Het heeft er alle schijn van dat bewustzijn in vele gradaties voorkomt. En dan niet alleen in "meer" of "minder" zodat je er bij wijze van spreken een "bewustzijns-score" aan kunt toekennen, maar ook in "het ene soort" en "het andere soort" bewustzijn. Of allebei. Of nog een derde, vierde, vijfde, enzovoort soort.

Je ziet: je vraag is niet te beantwoorden. We weten niet wat bewustzijn eigenlijk is. We kunnen het zelfs niet herkennen. En het lijkt complexer te zijn dan iets dat er wel of niet is, en zelfs complexer dan iets dat er niet is, een beetje is, een tikje meer is, bijna helemaal is, en dan helemaal is.

Zolang we op al die wezenlijke vragen het antwoord niet weten, kan jouw vraag wanneer bewustzijn begint helaas niet beantwoord worden.

Cryofiel
10 jaar geleden
zover ik weet kan je niet met zekerheid vaststellen of bijvoorbeeld een vis of een hond een echt bewustzijn heeft. Mensen hebben de vaardigheden om over te brengen hoe ze voelen. Daarom weten we van elkaar dat we een bewustzijn hebben, anders zouden we het alleen van onszelf weten.

Ik heb nog nooit een hond horen zeggen: 'ik denk, dus ik ben' (Descartes)
We kunnen als mens dus wel gaan gissen, maar zeker weten welk dier wel en welk dier geen bewustzijn heeft, zullen we nooit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing