Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat in ons lichaam zorgt nou precies voor onze constante lichaamstemperatuur?

Is er één bepaald iets in het lichaam aan te wijzen dat zorgt voor onze constante lichaamstemperatuur? Eén "onderdeel" dat, wanneer het niet meer functioneert onze temperatuur ontregeld is (en we dood gaan?). Lijkt me niet, maar hoe werkt het dan precies? Ik vind het eigenlijk wonderbaarlijk dat ons lichaam constant 37 graden is en dat wanneer dit 38 of 39 is we al gelijk ziek zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De warmteregulatie bij mensen is heel belangrijk en wordt geregeld door de bloedvaten. Zoals in andere antwoorden al is gemeld is het centrale punt de hypothalamus, een klein onderdeeltje in de hersenen waar o.a. hormonen worden afgegeven. In dit deel zit iets wat je kan vergelijken met de thermostaat. Het meet de temperatuur van het bloed.

Maar de constante lichaamstemperatuur wordt niet door de hypothalamus veroorzaakt. Hiervoor zijn twee systemen actief. Een systeem dat het lichaam verwarmt en een systeem dat het lichaam kan afkoelen.

Om het lichaam te verwarmen kunnen celleb suikers verbranden. Daarbij komt warmte vrij en die wordt o.a. aan het bloed afgegeven. Op deze manier werkt het bloed ongeveer hetzelfde als een CV installatie.

Als de kerntemperatuur te hoog wordt moet het lichaam afkoelen. Dat kan doordat bloedvaten dicht aan de huidoppervlakte meer warmte afgeven doordat ze wijder open gaan staan. Als het lichaam dreigt af te koelen, dan zullen vooral de bloedvaten dicht aan de oppervlakte vernauwen (je krijgt dan o.a. sneller te maken met koude voeten en handen).

Om snel af te koelen kan het lichaam ook zweet produceren. Dit verdampt en ontrekt warmte aan de huid.

Toegevoegd na 5 minuten:
Om het systeem te ontregelen hoef je niet persé de hypothalamus uit te schakelen. In de sauna zitten zorgt er bijvoorbeeld voor dat de temperatuur heel hoog wordt, terwijl je lichaam nauwelijks kan zweten (als de luchtvochtigheid in de sauna hoog wordt gehouden).

Jezelf in latex of plastic wikkelen is wat dat betreft ook heel gevaarlijk.

Toegevoegd na 19 minuten:
De hypofyse (ligt vlak bij de hypothalamus) is er trouwens ook bij betrokken. Deze krijgt vanuit de hypothalamus signalen en maakt hormonen aan. De huid is in staat om zowel hormonale (endocriene) als neuronale (zenuw) signalen te ontvangen en is het effectorgaan van de thermoregulatie.

Je kunt dus eigenlijk zeggen dat de warmteregulatie het resulataat is van het centrale regelsysteem, de bloedvaten (transport), de huid (afgifte warmte aan buiten) en het metabolisme (verbranding waarbij warmte wordt afgegeven). Een complex proces.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is een deel van de hersenen die de lichaamstemperatuur regelt, dat is de hypothalamus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hypothalamus (in de hersenen) zorgt voor warmteregulatie in het lichaam. De link hieronder legt e.e.a. eenvoudig uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie link, +1
de drievoudige verwarmer meridiaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warmte heeft de eigenschap te stromen van een warmere naar een koudere bron en daarmee een homogene temperatuur te creëren.
Het lichaam neemt de schil- en kerntemperatuur waar door middel van thermoreceptoren, die zich bevinden in respectievelijk de huid en de hypothalamus (een deel van de hersenen). In de hypothalamus is tevens het thermoregulatiecentrum gelegen, die de waargenomen temperatuur vergelijkt met de streefwaarde en indien nodig een mechanisme in gang zet dat de kerntemperatuur verhoogt of verlaagt. Dit kan door aan te grijpen op een of meer van de volgende systemen:
De bloedstroom in de huid: verwijding van de cutane bloedvaten zorgt ervoor dat er meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving, terwijl vernauwing van de bloedvaten juist warmte vasthoudt.
Zweten: als vocht door het lichaam wordt uitgescheiden, verdampt dit. Verdamping is een proces dat energie vereist, waardoor er warmte aan het lichaam wordt onttrokken.
Warmteproductie: bij alle lichaamsprocessen ontstaat warmte als bijproduct. Kouderillingen zijn spierbewegingen die als doel hebben de lichaamstemperatuur te verhogen.
Extreme omgevingsfactoren of ziekteprocessen kunnen ertoe leiden dat deze fysiologische regulatie niet volstaat in het behouden van een normale lichaamstemperatuur. Er zal dan overhitting of onderkoeling optreden, die diverse verschijnselen met zich meebrengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel letterlijk de tekst van een link die ik aangeef in mijn bron (voor extra informatie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal letterlijk, maar voor de rest; Nou en?
Heb jij het alleenrecht op internet, of bedoel je te zeggen dat ik je na-aap? Als dat zo is, zeg dat dan gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees meestal niet de antwoorden op een gestelde vraag, maar besluit alleen wel/niet te antwoorden. Alles nalezen kost me te veel tijd. Wel bestaat daardoor de kans dat je op een zelfde link terecht komt, ook al zou ik de link extra vermelden. In ons geval heb jij de primeur, daar je eerder geantwoord hebt en iedereen kan dat zien.
Bedankt voor je uitleg, en ik zal voortaan ietsje beter opletten. Succes en groet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag. De een houdt van de moeder, de ander van de dochter. En wat is authentiek? Waar haal jij je kennis vandaan? Komt die zo maar aanwaaien? Mijn voorkeur gaat uit naar antwoorden waar de vraagsteller wat aan heeft en mee verder kan, onafhankelijk waar de info vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens met Wildelely, mits met bronvermelding. Anyway de vraagsteller heeft er niet veel meer aan als we gaan discussieren over hoe antwoorden gegeven moeten worden toch ;o)
Net als bij een cv installatie zijn er meerdere zaken nodig,
pomp- hart
water - bloed
thermostaat - huid
enz. Er is dus bij het lichaam een samenspel van verschillende organen die temparatuur meten en regelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding