Hoeveel voorouders hebben we?
Ik zit met een vraag, waar ik niet uitkom. Misschien dat iemand hier aan kan geven waar ik een fout maak in mijn redenering?
Ik ga niet uit van de eerste mens maar draai het om. Als ik één mens neem (maakt niet uit wie) die nu leeft, dan durf ik met zekerheid te stellen dat deze mens twee ouders heeft. Deze ouders hebben ieder ook ieder weer twee ouders enz.
Als ik een generatie op 30 jaar stel (dit mag ook een ander aantal jaren zijn, maar dat maakt voor het principe van mijn vraag niet uit), dan kom ik na 50 generaties (ongeveer 1500 jaar) uit op een aantal voorouders dat vele malen groter is dan het aantal mensen wat ooit op deze aardbol heeft rondgelopen.
De schattingen van het totaal aantal mensen in de loop der tijden ligt op een getal tussen de 80 miljard en 120 miljard.
Of heel stom 'schuimsmacheerders' Dat zal het getal wel kleiner maken maar niet heel veel. Dus er moet nog een verdere logica zijn. En ik denk dat de exponentiële bevolkingsaangroei er ook nog mooi in verwerkt moet worden.
Enkele koppels kunnen na zoveel generaties enorm veel nageslacht hebben ook al waren ze maar met twee. Dus voor ons mensen zou het uitgaan van enkele koppels ( neem dat toch ooit eens gehoord te hebben dat de moderne mens van een viertal koppels afstammeling is ) die onze roets zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.