Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben nu 27 heb de opleiding Commerciële Economie afgerond. Maar ik wil eigenlijk iets met DNA gaan doen. Zijn er mensen met tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Helaas, dan heb je echt de verkeerde studie gekozen. En je zal dan een hele nieuwe (hbo) opleiding moeten volgen. Na een hbo opleiding kan je soms een master kiezen die niet helemaal aansluit op je hbo opleiding. Maar in jou geval kom je niet bij biologie of scheikunde uit.

Je zou nu kunnen gaan werken met je huidige opleiding en dan eventueel een deeltijd opleiding zoals "medisch en biologisch laboratorium onderzoek" gaan volgen. En je zal waarschijnlijk nog scheikunde moeten bijspijkeren tot havo niveau. Soms kan dat tijdens maar vaak moet het voor aanvang van de opleiding.

Een vriend van mij heeft die studie gedaan en heeft tijdens zijn stage onderzoek gedaan naar mutaties in het DNA die tot een bepaalde ziekte leiden. Maar DNA is heel breed en het komt bij tal van studies met een biologie en/of scheikundige focus terug. Ik zou goed gaan nadenken waar je wilt gaan werken en wat je dan wilt doen en daar dan de opleiding bij zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil je met DNA gaan doen is dan de vraag. Wil je onderzoeker worden? Laboratorium onderzoeker? Scheikundige? Er zijn, denk ik althans, heel veel mogelijkheden. Overigens denk ik dat je voor die beroepen wel vanaf nul moeten beginnen (en een tweede bachelor in Nederland is erg duur, wellicht dat België dan een optie is), aangezien je na een bachelor Commerciële Economie niet zomaar een master Forenische wetenschappen kunt doen (althans meestal moet je zelfs vanaf HBO naar WO binnen een gerelateerd onderzoeksgebied zelfs een premaster doen). Als je iets commercieels ermee wil doen kan dat wellicht, bijv. sales manager bij bedrijven die testen verkopen oid. Wellicht kun je je vraag iets duidelijker stellen, dan kunnen mensen ook een beter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing