Ik ben nu 27 heb de opleiding Commerciële Economie afgerond. Maar ik wil eigenlijk iets met DNA gaan doen. Zijn er mensen met tips?
@ Rondon1212: Ik heb een klein beetje scheikunde gehad op het VMBO en later nog op een jaar scheikunde op MLO gehad.
Maargoed om een lang verhaal kort te maken, daar was ik mee gestopt en nu heb ik dus HBO Commerciële Economie.
DNA wordt gebruikt in het onderzoek, de geneeskunde en de forensisch onderzoek (waarschijnlijk ook wel op meer plaatsen, maar kan even niets anders bedenken) * onderzoek
- vaak worden stukjes DNA gevraagd door onderzoekers. Deze worden dan specifiek gemaakt naar de wensen van de onderzoeker. Hierop zit bijvoorbeeld een stukje DNA dat codeert voor een eiwit dat makkelijk te herkennen is. - Er was ook een bedrijf dat een genoom on-demand kan leveren, soort van legoblokken DNA, met de eigenschappen die jij wilt voor een gist/bacterie. (http://www.genscript.com/index.html kan het wel zijn). - whole-genome sequencing - de apparaten daarvoor moeten ook door iemand gemaakt worden, jij kunt wellicht een rol spelen in het verkoop. - onderzoek zelf - ook universiteiten en labs hebben economisch geschoolde mensen nodig. * geneeskunde
- gerichte genetische testen - tante heeft een gentische aandoening, heeft de neef die ook? - geneesmiddelen - wellicht niet helemaal DNA, maar RNA: Voor veel erfelijke ziektes kijken ze nu richting de genen om een verbetering/genezing te geven. Hiervoor moet je naar de geneesmiddelenfabrikant. Toevallig laatst bijvoorbeeld iets gelezen over Drisapersen van Prosensa, tegen Duchenne. Er zijn hier veel meer mogelijkheden in dan het voorbeeld dat ik je net geef. * forensisch onderzoek - hier heb ik dan weer geen verstand van. Maar ofwel ze besteden hun DNA-onderzoek uit aan een extern bedrijf (kom je weer op genetic profiling) of ze hebben zelf de apparaten ervoor nodig. Ik kan je helaas niet veel concrete bedrijven geven, maar met de termen kom je denk ik wel verder.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.