Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bepaalt of ik een spier in een kramp kan trekken?

Sommige spieren kan ik vrij eenvoudig zelf in een kramp trekken. Bijvoorbeeld de kuitspier, die is echt heel eenvoudig in een kramp te trekken. Ook de spier die de grote teen omlaag beweegt, en de spieren die alle tenen naar elkaar toe (en een beetje naar beneden) bewegen, zijn heel makkelijk in een kramp te trekken.

Ik kan zelfs kiezen of het een sterke of een minder sterke kramp gaat worden. De kuitspier bijvoorbeeld kan ik in een lichte kramp trekken, net niet pijnlijk, waarna ik voel hoe het "kramp-gebied" zich door de spier beweegt, en uiteindelijk verdwijnt.

Gelukkig kan ik al die spieren ook heel makkelijk uit een kramp trekken.

Andere spieren kan ik niet in een kramp trekken, wat ik ook probeer.

Wat bepaalt welke spieren ik wel en niet vrijwillig in een kramp kan trekken? Waar hangt dat van af?

En is dit individueel bepaald, of zijn de spieren die je wel/niet in een kramp kunt trekken bij iedereen dezelfde?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Een 'echte' kramp is een niet vrijwillige samentrekking van een spier, dat gespannen blijft. Dat veroorzaakt pijn en je kan het spier niet normaal gebruiken.
De mogelijke oorzaken van spierkramp kunnen heel erg divers zijn: een plotse inspanning, uitdroging (door gebrek aan elektrolyten), vermoeidheid, (spier)ziekte, infecties, medicijnen, stress... Een kramp kan in theorie "geforceerd" worden, door een spier vrijwillig krachtig samen te trekken, en dat is wat jij bedoelt, vermoed ik.

Je eerste vraag, waarom het ene spier wel en de andere niet, is een hele lastige. In principe kan elk spier verkrampen, maar normaal gesproken zijn juist de krachtigste spieren die zelfs wanneer wij 'rusten' nog steeds gespannen zijn (dat noemen wij "spiertonus"), die het vaakst en snelst kunnen verkrampen: je kuit (als je staat of zit is dit spier altijd gespannen), de tenenflexoren (zodat je voet niet inzakt), je lage rug (deze spieren houden je rug recht) of je nek (om ons hoofd recht te houden)
Het ultieme fysiologische antwoord waarom een kramp makkelijker optreedt bij dit soort type spieren weet ik niet, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de basale spiertonus van deze spieren, die vrijwel altijd enigszins gespannen zijn, en dus makkelijker dan andere spieren overreageren, een bepaalde drempel overschrijden, en dus verkrampen.

Dat geeft ook meteen antwoord aan je tweede vraag. Over het algemeen zijn het bij iedereen dezelfde spieren die makkelijker verkrampt kunnen raken: kuit, lage rug, nek, tenenflexoren...
Maar individuele verschillen zijn, zoals voor vrijwel alles, ook prima te verklaren. Zo is het b.v. bekend dat bij hele jonge en bij oudere mensen sneller kramp optreedt. Je eigen lichaamsbouw zal ongetwijfeld invloed hierop hebben. Ik kan me prima voorstellen dat een zeer gespierd en niet zo lenig Schwarzenegger-type veel sneller zal verkrampen dan een turnster.

Ik heb een uitstekende link toegevoegd met zeer uitgebreide info over kramp (in het Engels)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing