Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Overleeft een mammoet van toen de wereld van nu?

Ik heb een vraagje. Stel, de wetenschap slaagt er in een mammoet te klonen. Een mammoet dus die identiek is aan het dier dat duizenden jaren geleden leefde. Nu heeft afweersysteem op genetisch gebied ook een rol.
Daarnaast ontwikkelen virussen, schimmels en bacteriën zich op hoge snelheid.
Gaat die mammoet dan niet onmiddellijk dood/wordt erg ziek zodra hij wordt vrijgelaten en bloot wordt gesteld aan al deze ziektekiemen?
Het feit dat het klimaat veel warmer is en zijn oorspronkelijke ecosysteem niet meer bestaat achterwege latend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee hoor,

Dieren van nu worden ook dagelijks aan weer nieuwe ziektekiemen blootgesteld.
Daar heb je je afweersysteem voor met je witte bloedlichaampjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee hoor, hij gaat niet onmiddellijk dood of zoiets, maar zal gewoon een normale overlevingskans hebben net als dieren van nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In canada overleeft die natuurlijk langer dan in Spanje of zo, maar ze zullen zich aanpassen, denk maar aan de tijger die was oorspronkelijk enkel Siberisch maar nu ook in het toch redelijk warme India.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dat geen probleem is, zolang ze niet bejaagd worden. Mammoeten kwamen tot 4000 jaar geleden voor op het eiland Wrangel als dwergvorm. De ziektedruk is in polaire gebieden meestal erg gering, een van de redenen dat veel vogels erheen trekken. Toch moet er natuurlijk een reden geweest zijn dat mammoeten zijn uitgestorven, naar mijn idee voedselgebrek, verlies aan geschikt leefgebied en vooral bejaging door de mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing