Hoe komt het dat oudere zaadcellen juist meer kans geven op hersenstoornissen?
recentelijke kwam uit onderzoek naar boven dat oudere mannen (>45jr) meer kinderen kregen met een psychiatrische aandoening zoals autisme en bipolaitre stoornissen. Maar waarom nou juist hersen aandoeningen en geen andere lichamelijke kwalen zoals bijv. suikerziekte of slechtziendheid etc.
Er staat ook nog dat al eerder is aangetoond dat vaders op leeftijd meer kans hebben op een autistisch kind, maar de naam van een studie staat daar niet bij. Er staat niet in dat artikel dat er vervolgstudies komen in welk land dan ook.
Als reden dat er soms wat mis gaat staat er nog dat dat waarschijnlijk komt omdat de kwaliteit van het sperma achteruit gaat in de loop van de jaren. Spermacellen worden steeds opnieuw aangemaakt en tijdens het proces van delen en kopieren kunnen foutjes ontstaan in de DNA-structuur. Een man van 45 plus maakt al ruim 30 jaar zaadcellen aan en dan gaat er wel eens wat mis. Als laatste staat er: vergelijk het met een brief die je 1000 keer gaat overschrijven, dan heb je ook kans dat er kleine problemen ontstaan.
Het krantenartikel gaat alleen over kinderen met psychiatrische problemen en niet over andere problemen. Daar kan ik geen antwoord op geven.
"...........i.p.v. op een krantenartikel te vertrouwen". Dit onderwerp is ook op tv geweest. dus niet alleen in een krantenartikel. En ik vroeg me nog af wat die schrijver verstaat onder "bias", een eindje verderop in de reactie. Maar ik denk dat de schrijver weer vrij snel van GV weg is gegaan want als je op het prentje bij de reactie klikt, gebeurt er niks. Misschien dat er nog iemand een verklaring heeft voor die zin waar dat woord instaat? Schrijver van reactie zelf zal vermoedelijk geen reactie meer geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.