Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vinden dieren hun eigen jongen schattig?

De meeste mensen zullen hun eigen baby schattig vinden. En dat heeft natuurlijk ook evolutionaire nut. Maar hebben dieren dat ook bij hun nakomelingen. Wij vinden een baby kat, leeuw of beer al snel schattig, maar hoe zal hen moeder dat zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Ik denk niet dat een kattenmoeder bijvoorbeeld haar jongen als schattig zal zien, dat lijkt me een antropomorfisme.
Wel komt tijdens en na de bevalling veel oxitocine vrij, ook wel het verliefdheidshormoon genoemd.
Dit zorgt er onder andere voor dat het moederdier zich enorm sterk verbonden voelt met haar jongen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik denk juist wél dat dieren hun jongen als "schattig" ervaren (met de nodige uitzonderingen, net als bij de mens), of tenminste toch wel die dieren die hun jongen nog geruime tijd blijven verzorgen, zoals de mens. Biologisch zitten mensen nagenoeg identiek in elkaar als dieren (zenuwstelsel, hormoonstelsel, e.d.), dus dat lijkt me een goede aanname tot het tegendeel bewezen is. Evolutionair is het "schattig vinden" van de eigen jongen een prima drijfveer om goed voor het nageslacht te zorgen van jezelf, je familie, en je groep, en dat komt hun overlevingskansen ten goede. Te denken dat dit soort primaire drangen in de mens helemaal anders zouden zijn acht ik een Copernicaanse vergissing; de mens is uiteindelijk ook maar een dier, met net als elk ander dier een aantal min of meer bijzondere eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je vreselijk moet oppassen met het toekennen van menselijke eigenschappen aan dieren. Maar het omgekeerde doen we te weinig!
Behoorlijk wat van onze "menselijke eigenschappen" zijn gewoon (zoog-)dierlijke, hoogstens wat verder ontwikkeld.
Ik gaf in een ander antwoord al aan hoe jammer het is dat Goeievraag geen foto's meer kan laten zien. Ik heb een foto van een gorilla (inderdaad, een zoogdier dat evolutionair een trapje hoger staat dan een kat, althans: meer op ons lijkt) met een jong. Die foto zou ik graag laten zien. Die gorilla houdt haar jong vast, netjes met het koppie ondersteund, en kijkt ernaar op een manier die maar één conclusie toelaat: dit is echte moederliefde.
Ja, wij staan nóg een trapje hoger op de evolutionaire ladder en misschien is bij het zoogdier "mens" de moederliefde nog sterker ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn niet anders dan dieren, kijk maar eens op het internet waar je bv een hond bij zijn vriend ziet liggen die juist is dood gereden. Kijk naar de olifanten die duidelijk treuren bij gestorven familieleden.
Maar we moeten dan ook eens eerst vaststellen wat schattig wil zeggen.
Het is heel verkeerd om te zeggen dat wij als mensen een alleenrecht hebben op gevoelens zoals houden van, iets schattigs vinden, treuren, rouwen enz.
Een vb in mijn buurt was er een cafe waar de grootmoeder van een vriendin iedere dag een koffie ging drinken. Bij haar zat dan altijd de hond van het cafe. Plotseling overleed de grootmoeder en van de dag dat zij niet meer kwam is die hond op die plek gaan zitten en is daar niet meer weg gegaan en heeft niets meer gegeten en gedronken. Enkele tijd later is hij gestorven. Dit heeft niets te maken met het feit dat hij niet meer dat koekje kreeg van haar koffie maar door de gevoelens dat de hond had tegenover de grootmoeder.
Dus ja sommige dieren vinden hun jongen schattig.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle dieren behalve guppen , die eten hun eigen jongen meteen na de geboorte op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je puur kijkt naar de bouw (anatomie) van een volwassen zoogdier in vergelijking met hun kroost, valt op dat de jonkies nauwelijks een nek hebben m.a.w. de kop zit direct op de romp. Of dat een functie heeft, weet ik niet, maar het ziet er wel schattig uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dieren vinden hun jongen niet schattig, schattig is een menselijke aanduiding bij een menselijke emotie, die dieren op die manier niet ervaren. Wel zullen volwassen dieren vaak een 'ouderlijke roep' ervaren om jongen te verzorgen.

Het uiterlijk van jonge dieren kan dit verzorgende gevoel oproepen, wij mensen ervaren dat ook bij babies en bij jonge dieren, waardoor je al snel dat 'aaah lief, wat cute gevoel' hebt.

Maar ook bepaalde hormonen geven dit effect, zoals b.v. oxytocine. Hierdoor zie je ook wel eens dat bepaalde dieren jongen van een andere soort gaan verzorgen en opvoeden. Dat is geen rationele keuze of emotionele keuze, dat is de natuur die haar werk doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing