Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het dat een vloeistof zuur of bases is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en wat zit er dan in
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de manier om de zuurgraad aan te geven. Hoe meer richting bases, hoe minder zuur de vloeistof is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze kun je beter bij de Scheikunde categorie zetten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zure stoffen:
Een zure oplossing ontstaat als een zuur in water wordt opgelost.
Zuren (zure stoffen) zijn allemaal moleculaire stoffen. Het zijn echter moleculaire stoffen met een speciale eigenschap. Normaal lost een moleculaire stof op in water zonder dat de formule van die stof verandert. Bij de zuren gebeurt er echter iets anders. Een zure oplossing bevat vrij bewegende ionen, want de oplossing geleidt elektrische stroom. Bij elektrolyse van een zure oplossing ontstaat er aan de negatieve elektrode altijd waterstofgas. Dus bevat een zure oplossing altijd H+ ionen. Natuurlijk bevat een zure oplossing ook negatieve ionen. De negatieve ionen zijn zuurrest-ionen.

Basen:
Een base kan een zure oplossing of een zuur neutraliseren. Daarbij worden de H+ ionen opgenomen door de base. Als je een base in water oplost, ontstaat een basische oplossing. Hierbij wordt altijd OH-(aq)((<-- aq=opgelost in water)) gevormd. Bekende basische oplossingen zijn natronloog, kalkwater en ammonia.

Bij een Ph-meter kan je zien of het basisch of zuur is, de meter gaat van 0 tot 14.
Een Ph-waarde van 7 is neutraal, bijvoorbeeld zuiver water. Een Ph-waarde lager dan 7 is een zuur, Bijvoorbeeld zoutzuur. Een Ph-waarde hoger dan 7 is een base, bijvoorbeeld ammonia. (grappig weetje: zelfs bloed is een beetje Basisch)

Ik hoop dat dit geholpen heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en nu in jip en janeken taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een zuur kan H+ afstaan, een base kan H+ opnemen.
makkelijker kan ik het niet maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok dus er zit niks in het neemt of of het stoot af
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou niet afstoten maar afstaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankje dat je me zo snel kon helpen ik heb namelijk een verslag morgen maar ik kon nergens die info zoeken
dus wat ik er van heb begrepen is een zuren vloestof staat H+ af en een base neemt H+ op en wat gebeurt er bij neutraal daar gebeurt er niks met de indicator
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zit wel degelijk wat in, ten eerste zit in een zuur altijd H+ .
voor de rest zit er in de zuur/base ook nog een eigen molecuul, anders hadden we geen verschillende zuren en basen.
Bijvoorbeeld zoutzuur: het bevat H+ en Cl- .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zijn veel verschillende soorten indicatoren, voor zover ik het weet gebeurt er niks met de indicator als je het bij een neutraal doet.
behalve bij rodekoolsap, daar kleurt het paars. en succes met je verslag ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hij is pro

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding