Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onder de mensen zijn er stellen die een bewuste keuze maken om geen kinderen te nemen. Komt dit ook voor in het dierenrijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dieren maken geen bewuste keuzes.

Wel zijn er diverse situaties waarin het maken van nageslacht wordt uitgesteld of nagelaten maar dat is instinct.

Hier is overigens een bron die erop wijst dat sommige wetenschappers het wel mogelijk achten dat enkele heel intelligente dieren bewuste keuzes maken; in dit geval om zelfmoord te plegen. Die houden dus wel rekening met enige mate van bewuste keuzes door dieren. Maar dit is nog verre van concrete voorbeelden en bewijs.

En als dat vermogen tot bewuste keuzen er dan al is dan is het nog de vraag of dat ook op voortplanting betrekking zou hebben.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dieren weten niet dat seks en voortplanting met elkaar te maken hebben. Ze willen niet zozeer jongen, als wel seks. Op het moment dat er jongen zijn, doen de hormonen meestal de rest. Maar niet altijd. Dan worden de jongen verstoten.

Een dier kan dus niet bewust beslissen om geen jongen te krijgen, omdat het niet weet DAT het dat kan beslissen en WAT het dan zou moeten doen (laten, in dit geval).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik voel me genoodzaakt hier een antwoord toe te voegen dat afwijkt van de bovenstaande, aangezien er wel degelijk dieren zijn die geen nakomelingen hebben zonder dat dat het gevolg is van onvruchtbaarheid of andere lichamelijk falen, en de feiten veel minder duidelijk zijn dan de antwoorden hierboven doen vermoeden.
Er zijn dieren die homoseksueel zijn. Dat is misschien geen "keuze", maar het "liever niet willen hebben van kinderen" is ook niet zozeer per se een keuze (je hebt die wens nou eenmaal, of je hebt 'm niet). Ook zijn er dieren die ervoor "kiezen" geen nageslacht te produceren als bijvoorbeeld de omstandigheden ongunstig zijn (voedselschaarste, populatieoverschot). Tal van voorbeelden met onderbouwing staan in het boek in de link hieronder. Ik denk niet dat dat genoeg is om te garanderen dat sommige dieren er "bewust voor kiezen geen nageslacht te hebben", maar het lijkt me wel genoeg om te concluderen dat het naief is om te denken dat dieren totaal niet over dat soort hoger denkvermogen beschikken.
Het echte antwoord moet waarschijnlijk luiden dat we het eigenlijk niet weten. We kunnen niet in het hoofd van een ander kijken, dus of ze ervoor "kiezen" blijft onduidelijk. Qua gedrag wijkt de mens echter minder af van andere diersoorten dan je zou denken, dus laat dat een leidraad zijn (en dat geld ook voor andere typisch menselijk geachte eigenschappen als het gebruik van gereedschappen en taal, het hebben van empathie of ethisch en esthetisch besef, etc.).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dat bij de dieren ook. Daarom dat men in dierentuinen vaak de grootste moeite heeft om hun gasten (of gevangenen) tot reproduceren te brengen.
Beweringen als zou een dier geen bewuste keuzes kunnen maken zijn nog nooit wetenschappelijk kunnen bewezen worden hoe graag godsdienstleiders dat ook zouden willen. Waarschijnlijk zal dat bewustzijn niet bij alle dieren even groot zijn maar ze zijn toch evenzeer geevolueerd zoals de mens, op evenveel tijd en vertrekkende van hetzelfde oerwezen? Dat bewustzijn is er bij de mens toch ook maar geleidelijk gekomen tijdens miljoenen jaren. En dat bewustzijn heeft ons instinkt nog bijlange niet helemaal vervangen. Daarvoor zijn tienduizenden bewijzen: de niet gewenste kinderen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing