Onder de mensen zijn er stellen die een bewuste keuze maken om geen kinderen te nemen. Komt dit ook voor in het dierenrijk?
1.4K
1.4K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je het al voor je, een giraffenpaartje dat met elkaar overlegt geen jonkies te willen en afspreekt met elkaar om voortaan voor het zingen de kerk uit te gaan.. Haha..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, nee :P
Maar ik doel meer op dieren die bewust geen seks hebben om geen kinderen te krijgen. Dát komt onder mensen zeer zelden voor, maar wellicht wel bij dieren.
Poet
11 jaar geleden
Maar onder mensen komt uiteraard wel de bewuste keuze voor afstel / uitstel van kinderen voor terwijl de sex toch doorgaat......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, mensen maken keuzes en kunnen zelfs meerdere malen per dag aan seks doen, dieren kunnen dit niet. Zie je al een goudvis die normaal 10.000 eieren legt dit een jaartje overslaan?
Al ooit een krolse poes gezien die een kater weigert? Waarom staat ze dan krols.
Bij alles wat niet mens is wordt het meeste geregeld door instincten, reflexen en hormonen. Deze laatste zorgen dat een vrij keuze niet meer hoeft.
Al ooit een krolse poes gezien die een kater weigert? Waarom staat ze dan krols.
Bij alles wat niet mens is wordt het meeste geregeld door instincten, reflexen en hormonen. Deze laatste zorgen dat een vrij keuze niet meer hoeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik acht het een chronische overschatting van het menselijk kunnen dat wij de enige soort zouden zijn die iets kan wat geen enkele andere diersoort kan: rationeel denken i.p.v. geleid zijn door hormonen.
De laatste tientallen jaren is wel duidelijk geworden dat vele "uniek menselijke" capaciteiten helemaal niet zo uniek zijn: of het nou gaat over taal, het gebruik van gereedschappen, van taal, of het hebben van empathie en moreel besef.
Ik durf te poneren dat wat voor rationele bewuste keuze in de mens doorgaat meestal ook gebaseerd is op intuitie (aangevuld met wat redeneringen die nogal eens achteraf erbij worden bedacht om die intuitie te onderbouwen; denk ook aan cognitieve dissonantie), en dat de mens vele andere diersoorten daarin niet ver ontloopt.
Er zijn tal van voorbeelden van dieren die homoseksueel gedrag vertonen bekend intussen; dat lijkt me al een prima voorbeeld van dieren die ervoor kiezen geen jongen te hebben.
De laatste tientallen jaren is wel duidelijk geworden dat vele "uniek menselijke" capaciteiten helemaal niet zo uniek zijn: of het nou gaat over taal, het gebruik van gereedschappen, van taal, of het hebben van empathie en moreel besef.
Ik durf te poneren dat wat voor rationele bewuste keuze in de mens doorgaat meestal ook gebaseerd is op intuitie (aangevuld met wat redeneringen die nogal eens achteraf erbij worden bedacht om die intuitie te onderbouwen; denk ook aan cognitieve dissonantie), en dat de mens vele andere diersoorten daarin niet ver ontloopt.
Er zijn tal van voorbeelden van dieren die homoseksueel gedrag vertonen bekend intussen; dat lijkt me al een prima voorbeeld van dieren die ervoor kiezen geen jongen te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet akkoord, homoseksualiteit komt veel vaker voor in gevangenissen als daarbuiten, en heeft dus niets met kinderen te maken, maar met lust. Dit geldt ook in de natuur. Nooit 2 koeien op elkaar gezien? Er zijn een paar hogere diersoorten waarvan me weet dat ze een bewustzijn hebben, maar daar springt men toch nog heel voorzichtig mee om.
Neem nu eens een plant of een boom. Analyseer eens wat er gebeurt van zaad tot zaad, allerlei sapstromen naar alle richtingen, stoffen die worden aangemaakt, bloemen, nectar enz.... Hoe wordt dit dan gestuurd?
Poet
11 jaar geleden
Nu ga ik zelf even mijn punt nuanceren ;-)
Als een aap in een spelletje bijvoorbeeld kiest voor een bepaalde actie dan kan dat een aardig bewuste -want in zekere mate beredeneerde keuze zijn.
Maar er is geen enkele aanwijzing dat een dier nu een redenatie kan maken over iets dat veel later gaat gebeuren: kinderen krijgen. Bovendien vergt het verstandelijke kennis van hoe het werkt met kinderen verwekken en dat hebben toch dieren echt niet.
Als een aap in een spelletje bijvoorbeeld kiest voor een bepaalde actie dan kan dat een aardig bewuste -want in zekere mate beredeneerde keuze zijn.
Maar er is geen enkele aanwijzing dat een dier nu een redenatie kan maken over iets dat veel later gaat gebeuren: kinderen krijgen. Bovendien vergt het verstandelijke kennis van hoe het werkt met kinderen verwekken en dat hebben toch dieren echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle homoskesueel gedrag is lustgedreven. Er zijn homeseksuele stellen in de dierenwereld die levenslang bij elkaar blijven. Lijkt me sterk dat ze dat al die tijd doen uit geilheid. Daarnaast, als lust de drijfveer zou zijn zou homoseksualiteit nauwelijks voorkomen in groepen dieren waar beide geslachten voorkomen, want daar is de andere sekse ook volop beschikbaar. En dat soort gevallen van lange-termijn homoseksuele paarvorming in aanwezigheid van de andere sekse zijn toch wel volop beschreven intussen.
Verder lijken we te verschillen van mening over wat "keuze" inhoudt. Mijn stellige overtuiging is dat die keuze ook in de mens uiteindelijk voornamelijk geworteld is in aandrangen: wat er te kiezen valt aan een "sterke kinderwens", of gebrek daaraan zoals in de vraag gesteld, ontgaat me enigszins.
Nou ja, mijn punt was ook niet dat ik wil beweren dat dieren wel "bewust kiezen"; mijn punt is dat het niet objectiveerbaar is dat ze "niet kiezen". Het idee dat een dier alleen maar slaaf van z'n instincten zou zijn, i.t.t. een mens, lijkt me moeilijk te verdedigen zolang we niet in het hoofd van een dier kunnen kijken. De fysiologische processed in de zenuw- en hormoonstelsels van andere zoogdieren wijken in elk geval niet veel af van die in de mens.
(Het punt van die plantenanalogie snap ik helaas niet.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.