Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke gansachtige zoutwatervogel is dit?     [foto]

Ik was in Morro Jable, op Fuerteventura, een Canarisch eiland. Daar zwommen in de haven een paar grote vogels.

Eerst dacht ik dat het een soort supereenden waren, maar toen ik dichterbij kwam, en vooral toen ik ze later op het land zag lopen, vond ik ze meer op ganzen lijken.

Bij mijn weten zijn ganzen echter zoetwatervogels. Deze vogels zwommen in de zeehaven van Morro Jable, dus in zout water.

Wat voor vogels zijn dit?

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het de grauwe gans.
Cryofiel
10 jaar geleden
Daar heeft-ie inderdaad veel van weg. Maar zwemt de grauwe gans dan in zout water?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar wel. http://www.festivaldelasgrullas.com/birdex/live/festival-de-las-grullas/otras-aves-invernantes/ansar-comun_nl.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja de Oude grauwe Gans . Komt ook in Nederland voor , pas nog gezien bij de Oostvaarders plassen .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zijn grauwe ganzen (anser anser / eng: Greylag Goose).

Zie foto bron 1. Volgens dezelfde bron is zee & kust onderdeel van hun habitat dus dit zijn niet alleen zoetwatervogels.

Bron 2 noemt voorkomens in Algerije, Tunesië en Zuid-Spanje dus exemplaren op de Canarische Eilanden zijn qua verspreidingsgebied helemaal niet raar, hoewel dit op het kaartje niet te zien is (Canarische Eilanden zijn daarop nl slechts puntjes).

De bron geeft aan dat ganzen die Friesland aandoen vaak ook Z-Spanje aandoen. Dus wie weet waren het wel overwinteraars die we in juni weer in Nederland kunnen tegenkomen.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Dank voor de min! Toelichting zou aardig zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden
C+

Andere antwoorden (1)

Dat zijn grauwe ganzen. Te herkennen aan de driehoekige oranje snavel, plat hoofd en de blauwgrijze vleugelboeg.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar zwemt de grauwe gans dan in zout water? Dat zou nieuw voor mij zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Op http://www.aviflevoland.nl/html/Grauwe_Gans.html lees ik dat grauwe ganzen foerageergebieden hebben op zoet of zout water, zand- en modderbanken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel: Wáár zie jij die gans dan in zout water zwemmen?
Cryofiel
10 jaar geleden
Op mijn bovenste foto. Die is genomen in de zeehaven van Morro Jable.
Rieneke1
10 jaar geleden
In Griekenland heb ik ook ganzen op zee gezien.
Zwanen op zee is trouwens ook niet echt bijzonder, +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding