Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke gansachtige zoutwatervogel is dit?     [foto]

Ik was in Morro Jable, op Fuerteventura, een Canarisch eiland. Daar zwommen in de haven een paar grote vogels.

Eerst dacht ik dat het een soort supereenden waren, maar toen ik dichterbij kwam, en vooral toen ik ze later op het land zag lopen, vond ik ze meer op ganzen lijken.

Bij mijn weten zijn ganzen echter zoetwatervogels. Deze vogels zwommen in de zeehaven van Morro Jable, dus in zout water.

Wat voor vogels zijn dit?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het zijn grauwe ganzen (anser anser / eng: Greylag Goose).

Zie foto bron 1. Volgens dezelfde bron is zee & kust onderdeel van hun habitat dus dit zijn niet alleen zoetwatervogels.

Bron 2 noemt voorkomens in Algerije, Tunesië en Zuid-Spanje dus exemplaren op de Canarische Eilanden zijn qua verspreidingsgebied helemaal niet raar, hoewel dit op het kaartje niet te zien is (Canarische Eilanden zijn daarop nl slechts puntjes).

De bron geeft aan dat ganzen die Friesland aandoen vaak ook Z-Spanje aandoen. Dus wie weet waren het wel overwinteraars die we in juni weer in Nederland kunnen tegenkomen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn grauwe ganzen. Te herkennen aan de driehoekige oranje snavel, plat hoofd en de blauwgrijze vleugelboeg.
Amadea
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing