Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er ook zangvogels die s'nachts actief zijn?

En dat wil ik niet dat iemand komt met bijv. 1 of andere uil, want dat is geen zangvogel.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien als ze dromen, maar dan niet hardop, ha,ha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik wist niet dat je kwaad zou worden, een beetje humor moet toch kunnen af en toe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, hmmm, ik zit hier met een grote grijns op mijn smoel, hoor;) dus totaal niet boos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je mij boos zou hebben gemaakt zou je wel een - krijgen, hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar, nu zing ik een deuntje voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haaa, dat doet mij deugd

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan zeker, zelfs bij de nachtegaal.

Zangvogels zingen om twee redenen:

1. Terratorium afbakening
2. Lokken van partners

In principe kan optie 2 doen nachtegaalmannen in de paartijd dag en nacht. Geen idee of daar de term nachtegaal vandaan komt en andere vogels kunnen het ook doen.

Maar doorgaans is het maken van lawaai 's nachts wel gevaarlijk. Zo zijn nachtelijke roofvogels uitgerust met een goed zicht in het duister en een goed gehoor, terwijl de meeste zangvogels vooral overdag goed kunnen zien en zich op deze wijze presenteren als hapje. Maar in de paartijd laten sommigen zich door niets van de wijs brengen ;o)

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens zijn er ook voordelen van het 's nachts zingen van je liedje (als vogel). Alle dieren houden dan hun mond en je bent ook goed te horen voor eventuele partners.

Andere zangvogels waarvan bekend is dat ze 's nachts actief zijn: boomleeuwerik, blauwborst en bosrietzanger.

Toegevoegd na 10 minuten:
Verdere bron: Tijdschrift over vogels en vogelbescherming (1995 deel 3) - Zanger van de nacht (artikel).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaaa, idd!! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je heb het verdient met dat antwoord! Van boomleeuwerik, blauwborst en bosrietzangen had ik geen weet.. danku

Andere antwoorden (3)

Alleen Isadora Paradijsvogel heb ik na zonsondergang og wel eens horen zingen voor de rest zijn er geen zangvogels die zingen als het donker is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat ook echt de enige vogel die jij kent:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo te zien kent Jeroen ook nog een eend (Donald genaamd)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
wat fout !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De zwartkop is een zangvogel die tijdens de lente, in de vlinderstruik vlak bij mijn raam, zijn nachtelijke arias ten beste geeft. Dit om de vrouwtjes te verleiden. Mij houdt hij er soms midden in de nacht mee wakker. Maar ik vergeef het hem.
De merel begint al voor het licht is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaa, dat is de vroegste fluiter, maar geen nachtfluiter;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt daarom vaak verward (qua zang) met de nachtegaal. De merel zingt m.i. veel mooier.
Zelfs mijn Moolkeesje zoekt 's avonds de warme lappen op,om er pas des ochtends tegen 9 uur uit te komen! En dat zonder gezongen(maar wel gesnurkt) te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding