Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er ook zangvogels die s'nachts actief zijn?

En dat wil ik niet dat iemand komt met bijv. 1 of andere uil, want dat is geen zangvogel.....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan zeker, zelfs bij de nachtegaal.

Zangvogels zingen om twee redenen:

1. Terratorium afbakening
2. Lokken van partners

In principe kan optie 2 doen nachtegaalmannen in de paartijd dag en nacht. Geen idee of daar de term nachtegaal vandaan komt en andere vogels kunnen het ook doen.

Maar doorgaans is het maken van lawaai 's nachts wel gevaarlijk. Zo zijn nachtelijke roofvogels uitgerust met een goed zicht in het duister en een goed gehoor, terwijl de meeste zangvogels vooral overdag goed kunnen zien en zich op deze wijze presenteren als hapje. Maar in de paartijd laten sommigen zich door niets van de wijs brengen ;o)

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens zijn er ook voordelen van het 's nachts zingen van je liedje (als vogel). Alle dieren houden dan hun mond en je bent ook goed te horen voor eventuele partners.

Andere zangvogels waarvan bekend is dat ze 's nachts actief zijn: boomleeuwerik, blauwborst en bosrietzanger.

Toegevoegd na 10 minuten:
Verdere bron: Tijdschrift over vogels en vogelbescherming (1995 deel 3) - Zanger van de nacht (artikel).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen Isadora Paradijsvogel heb ik na zonsondergang og wel eens horen zingen voor de rest zijn er geen zangvogels die zingen als het donker is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De merel begint al voor het licht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs mijn Moolkeesje zoekt 's avonds de warme lappen op,om er pas des ochtends tegen 9 uur uit te komen! En dat zonder gezongen(maar wel gesnurkt) te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing