Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gekocht op de markt in Zuid-Korea: rozenbottel-achtige vruchtjes (niet eetbaar), wie weet wat dit is?

Laats op de markt gekocht uit nieuwgierigheid, geen idee wat het zijn.
Heb er eentje doorgesneden en voorzichtig, met het puntje van mn tong, geproefd en ze bleken heel erg bitter. Gelijk daarna mijn mond gespoeld (want je weet maar nooit) en het spoelwater was knaloranje en zelfs na meerdere malen spoelen nog gelig. Het zou me dan ook niks verbazen als deze vruchten gebruikt worden voor de kleurstof.
Ik heb dat dan ook uitgeprobeerd: sap van een vruchtje opgelost in water en getest op een witte zakdoek, die werd prachtig goudgeel en bleef dit ook na een keer wassen (bij de tweede keer was het er wel grotendeels uit).

Iemand enig idee wat dit voor n vruchten zijn, en of ze inderdaad als verfstof gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het lijkt een beetje op de buitenkant van een Kaapse bes maar die is niet bitter maar zoet en wel eetbaar. Jammer dat de foto wat onduidelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goij bes ,deze is wel eetbaar en schijnt gezond te zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is :
Mara khee nok" bitter gourd.
Het wordt ook Balsam pear genoemd.
Gelukkig was uw balsam pear al oranje, het verse plantensap van de groene sopropo of paré (Momordica charantia) is namelijk giftig.

Toegevoegd na 28 minuten:
Net als bij komkommers worden alleen de onrijpe groene vruchten gegeten. Omdat het verse plantensap giftig is, moet de vrucht een aantal uur in zout water worden geweekt om de stoffen die de bittere smaak veroorzaken – momordicine - kwijt te raken. Dan worden de vruchten gekookt of gestoofd.

Het ziet er niet lekker uit en ik vond het ook niet lekker. Maar het is heel gezond zei men. Gegeten in China, het werd ook nog gegeten met slurpende bijgeluiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing