Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kan een mug in een afgesloten dichte kamer zonder mensen leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
37K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het een mannetje is zijn hele levensduur (kan variëren per mugsoort van een paar dagen tot ruim een maand), als het een vrouwtje is in principe ook want die heeft alleen bloed nodig om haar eitjes te laten rijpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bordensteker
11 jaar geleden
U draagt in elk geval een informatieve bron aan. Vraag me af waarom iemand nu al een min gegeven heeft - geef dan een argument of kom zelf met een beter antwoord.
Ik vraag me wel af of de mug in die afgesloten kamer voldoende voedsel vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt, ik dacht de vraag ging over het niet aanwezig zijn van bloed. Dat bepaalt dus niet de levensduur van de mug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waar leeft ie dan van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: ik dacht dat de vraagsteller bedoelde of een mug kan overleven zonder bloed en het antwoord daarop is ja. Dat de vraag wellicht ook kan betekenen hoe hij dan aan voedsel komt is een andere: dat kan de mug niet en dan zal die inderdaad dood gaan aan een gebrek aan voedsel. Ik heb de vraag anders geïnterpreteerd, er kan namelijk best een vaas bloemen in de kamer staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Pelle vind ik het beste

Andere antwoorden (1)

Een half jaar of iets dergelijks. De Anopheles muskiet die malaria overbrengt overwintert in koude schuren. De temperatuur moet laag zijn anders verbruikt de mug teveel vocht en energie. Is het wat warmer dan is de levensduur van muggen enkele weken. Bij hogere temperaturen leven de mannetjesmuggen van nektar, de vrouwtjesmuggen moeten nagenoeg elke dag bloed eten. Ik denk dat ze afhankelijk van de soort en omstandigheden niet langer dan een dag zonder bloedmaaltijd kunnen. Dat maakt ze ook goede ziekteoverbrengers, want doordat ze voor een paar weken elke dag een bloedmaaltijd tot zich nemen kunnen ze bij het ene dier voedsel opnemen dat met een virus of parasiet is besmet en enkele dagen later die parasiet of virus weer overbrengen met het speeksel dat wordt geinjecteerd op een ander dier dat als voedselbron dient. Muggen zijn daarom de gevaarlijkste dieren. De ziekten die ze overbrengen kosten miljoenen mensen het leven, vooral kinderen in de tropen. De parasieten zijn ook nogal gevarieerd, filariawormen en eencelligen als plasmodium. Een groot probleem vormen ook de arbovirussen die ziekten van apen naar mensen (gele koorts) of van vogels naar mensen (West Nile Virus) of van schaap naar schaap (blauwtong, met knutjes in plaats van muggen). Zoals je uit het verhaal kan opmaken is het dus erg belangrijk voor het ontstaan van de ziektes hoe de mug zich gedraagd en hoeveel besmetting er als is. Als de helft van de mensen parasieten draagt en de andere helft niet dan zal de ziekte optimaal groeien. Zijn er maar weinig gastheren, dan kan de mug niet zijn volgende bloedmaal vinden en sterft hij, zijn er nog maar weinig mensen besmet, dan heeft hij niet zoveel kans om eerst een ziek dier tegen te komen en dan een gezond dier.
Omdat de ziektes afhankelijk zijn van de mug is de kennis van het leven van de mug erg belangrijk voor de bestrijding en loont het om in te grijpen in de levensloop van de mug zodat de kans op besmetting zoveel mogelijk afneemt. Bestrijding van dit soort ziektes is wel erg arbeidsintensief en kost geld, dat de slachtoffers niet hebben, Gelukkig zijn er mensen als Bill Gates die zorgen dat er gratis muskietennetten met insecticide worden verstrekt in risicovolle gebieden. Kennis van de muskiet is erg belangrijk omdat elke diersoort een heel specifiek gedrag vertoont. Bij muggen die ook vaak in het begin van de avond steken is een muskietennet voor de nacht niet voldoende bijvoorbeeld, jouw vraag is dus uiteindelijk heel belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding