Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang duurt het ongeveer om te sterven aan zuurstoftekort in een smalle kast?

Ik heb deze informatie nodig voor een verhaal dat ik aan het schrijven ben. De kast is smal en er kan op geen enkele manier zuurstof bij. Er zitten twee mensen in.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1: Hoeveelheid lucht in de kast
Een smalle kast waar toch twee mensen in kunnen zal plusminus 80 cm bij 50 cm zijn en 2m hoog. Het volume daarvan is dan 0,8m x 0,5m x 2,0m 1,6m3 en dat komt overeen met zo'n 1600 liter lucht. Hiervan gaat het volume van 2 mensen af. Als dit volwassenen zijn dan zal hun volume rond de 150 liter liggen. Dan is er in die kast dus 1600-150=1450 liter lucht aanwezig.

2: Hoeveel zuurstof bij aanvang
Normale omgevingslucht bestaat voor 21% uit zuurstof. Dit betekent dat er bij het sluiten van de kast 21% van 1450 = plm 300 liter zuurstof aanwezig is.

3: Zuurstofverbruik
Het zuurstofverbruik is afhankelijk van het gewicht van de persoon. Het zuurstofverbruik wordt uitgedrukt in MET. In rust wordt er 3,5 ml zuurstof (O2) per minuut per kilogram verbruikt ( 1 MET). Voor een persoon van 70 kg is dat dus 250 ml per minuut. En omdat ze met z'n tweeën zijn wordt dat 500 ml per minuut.

4: Zuurstof opgebruiktijd
Als je alle zuurstof effectief zou kunnen op gebruiken, dan zouden ze het dus ongeveer uur uit kunnen houden tot die 300 liter zuurstof opgebruikt is. In de praktijk komen ze natuurlijk al veel eerder in ademnood, omdat ze op een gegeven moment lucht inademen die nog maar weinig procenten zuurstof bevat. 10% is ruwweg de ondergrens waarop een mens het nog trekt. Met een aanvangspercentage van 21% (normale lucht) betekent dit dat slechts de helft gebruikt zal worden, dus ongeveer 150 liter.
Deze 150 liter zuurstof wordt verbruikt met de berekende snelheid van 500 ml per minuut = 1/2 liter per minuut. Dan is de bruikbare zuurstof op na 75 minuten.

5: Conclusie: de personen zullen sterven na plm 1 uur en een kwartier. Door de ruwheid van de berekeningswijze en door de aannames die gehanteerd zijn zal de feitelijke tijd wel eens een kwartier korter tot een uur langer kunnen zijn.

Toegevoegd na 33 minuten:
En dan nog de koorzuurgasverstikking:
Het normale koorzuurgasgehalte in lucht is plm 0,04%. Dus bijna niets in het kader van deze som bezien.
De fatale CO2- concentratie (dood in 30 minuten) is ongeveer 10%.
Een mens ademt per minuut ongeveer 4 liter per lucht uit en dat is hoofdzakelijk CO2. Samen spugen dus zo'n 8 liter CO2 uit per minuut. in een luchtvolume van 130 liter.

Hiermee wordt de fatale concentratie al binnen een paar minuten bereikt. De 30 minuten doodstrijd zal korter zijn omdat de concentratie niet op 10% blijft maar nog snel door zal stijgen. Zodoende is overlijden door verzuring binnen een half uur realistisch.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat zuurstof betreft heb ik het uitgereken op de vraag:
"voor hoelang zit er zuurstof in een kist met ongeveer 30 liter inhoud?"
Slotsom van mijn berekening was: 7,5 minuut.
Je kunt het zelf uitrekenen voor je eigen situatie.
Maar zoals ik in mijn reactie al zei, je gaat veel eerder dood door verzuring door CO2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing