Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een zweefvlieg en een wesp?

En hoe kan je ze herkennen, zodat ik niet elke keer panikeer als ik een zweefvlieg zie terwijl ik denk dat het een wesp is (ik heb een angst voor wespen :/)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
10.7K
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom panikeer je als je een wesp ziet? Wil je graag gestoken worden of zo?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zweefvliegen zijn ze gemakkelijk van wespen te onderscheiden door hun manier van vliegen. Ze zweven niet echt. In werkelijkheid gaan de vleugels zo snel op en neer, dat er weinig meer van te zien is dan een vage vlek. Daarbij wordt een heel licht gezoem geproduceerd. En ze komen niet zoals wespen af op limonade en andere sterk gezoete stoffen. Probeern je een zwevende zweefvlieg te pakken, dan schiet hij razendsnel weg.
Wespen staan niet stil in de lucht en schieten ook niet plotseling weg. Wespen lijken meer te deinen. Ze kunnen daarbij hinderlijk om je heen blijven vliegen, op zoek naar voedsel.

Als ze eenmaal stilzitten zijn de verschillen tussen zweefvliegen en wespen goed te zien. Zo hebben zweefvliegen zeer korte, onopvallende antennen, terwijl die van wespen opvallend en lang zijn. Zweefvliegen (althans, de soorten die op wespen lijken) houden verder in rust hun vleugels plat en schuin van het lichaam af, waar wespen de vleugels over het achterlijf vouwen. Zweefvliegen hebben bovendien alleen voorvleugels, wespen zowel voor- als achtervleugels. Tot slot zit bij zweefvliegen het achterlijf breed aan het borststuk vast. Wespen daarentegen hebben een echte wespentaille, een sterke insnoering aan de basis van het achterlijf.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij mij komen zweefvliegen altijd op mijn horloge af. Geen idee waarom. Ze gaan dan vlak bij de wijzerplaat zweven, en soms landen ze op de rand van de wijzerplaat. Het is echt net alsof ze even willen kijken hoe laat het is. Wat trouwens ook leuk is als er ergens een zweefvlieg onder een boomtak zweeft: ga op een paar meter afstand staan. Pak een miniscuul steentje, of een grote zandkorrel - denk aan 1 mm grootte. Leg die op je duim en schiet hem dan met je wijsvinger weg, hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Je wijsvinger maakt hierbij slechts een kleine beweging, maar het ministeentje vliegt een paar meter door de lucht. Richt daarbij op een meter vóór de zweefvlieg. De zweefvlieg ziet het ministeentje voorbijkomen en denkt in eerste instantie dat het een lekkere prooi is. Hij duikt er dan ineens met enorme snelheid op af. Pas tijdens zijn aanval ontdekt hij dat het geen prooi is maar een ministeentje. De zweefvlieg zal daarop terugkeren naar zijn hangplek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!! :D

Andere antwoorden (1)

Ten eerste is een zweefvlieg veel slanker dan een wesp.
Ten tweede, een wesp vliegt constant met hoge snelheid, al zigzaggend.
Een zweefvlieg vliegt korte stukjes en staat tussendoor stil in de lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding