Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn die minuscule vliegjes die soms steeds op je huid komen zitten?

In de zomer zijn er soms dagen waarop je de hele tijd allemaal kleine vliegjes op je huid hebt zitten. Ze zien eruit als minuscule zwarte streepjes. Ze kunnen vliegen, maar vinden het schijnbaar leuker om gewoon te lopen. Foto is bijgevoegd. Weet iemand hoe deze beestjes heten en waar ze vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat ziet eruit als een donderbeestje, een onweersvliegje, oftewel tripsen. Met warm en drukkend weer, tegen onweer aan gaan ze bij voorkeur de lucht in en komen dan in het zweet op onze armen terecht.
Meestal hebben volwassen tripsen goed ontwikkelde vleugels, maar over het algemeen zijn het geen goede vliegers. Het zijn meer passieve meedrijvers. Daarmee kunnen ze echter via thermiek zeer hoog komen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het lijkt me een beetje op dierenluis, maar ik kan de foto niet genoeg vergroten....
de remedie: kijk bij je huisdieren voor luis... ook bij de huisdieren van je buren, Wij hadden bijvoorbeeld zoveel last van kippenluis. Er hielp niets tegen. De buren zijn verhuisd, hun kippen zijn weg....en bij ons de kippenluis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zijn dondervliegjes, hier ook wel donderkopjes genoemd.
ik denk dat ze zo genoemd werden omdat je ze vooral ziet bij warm weer wat vaak gevolgd wordt door onweer
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing