Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe weet ik hoeveel zoetwater mosselen in mijn vijver passen zodat, gezien de hoeveelheid eten dat ze nodig hebben??

Hoi, ik heb een klein natuurvijvertje met een forel, en 6 goudvissen van verschillende generaties en een vuurbuik-salamander of twee , nu heb ik laatst wat zoetwatermossels in de vijver gedaan en t water is kristal helder en ze doen t nu goed, maar....... het is een redelijk klein vijvertje en ik ga ervan uit dat je moet letten op dat ze genoeg te eten hebben, hoe weet ik hoeveel erin kunnen en of en wanneer er vers rivier zand in moet of iets dergelijks???
(heb er best veel ingedaan, ze verschillen van 4 cm tot ongeveer 10 cm.)
(zit er ook aan te denken de meeste weer terug te plaatsen waar ik ze vandaan heb..............maar hoop dat jullie weten hoe ik ze toch kan houden, dank!!)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoetwatermosselen, zuiveren het water door dag en nacht water door de mossel te pompen.
Voor een vijver met 6 goudvissen hebben ze geen enkele waarde.
Dat je vijver zo mooi helder is, heeft te maken met de tijd van het jaar de hoeveelheid daglicht en de daglichtlengte. ( mogelijk ook een pomp/ filter)
In een vijver gaan de meeste mosselen gewoon dood.
In een kleine vijver met dit soort vissen is er geen goed evenwicht en te weinig te eten voor deze mosselen.
Ook is er geen bodem met modder/ aarden in een vijver zoals in de natuur, de mossel wil zich ingraven .
Terug plaatsen naar de natuur is de enige juiste optie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing