Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er in een plant als het zout water toegevoegd krijgt waardoor het uiteindelijk sterft?

Ik weet dat zout vocht onttrekt en dus ook vocht uit de plant waardoor het sterft aan uitdroging. maar ik vraag me af wat er precies gebeurd in de plant als het zout water in zich opneemt. waar die chloor- en natriumionen voor zorgen in de plant. Want als zout vocht onttrekt zou je kunnen zeggen dat als de plant zout opneemt, de plant juist meer vocht krijgt en niet sterft van uitdroging?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
12.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wat er gebeurt als je zout water toevoegt is dat de concentratie water aan de buitenkant van de cel kleiner wordt (er zit immers zout op de plaats van water) dan binnen in de cel.
Dat betekent dat er meer water de cel uitgaat dan er in komt.
Daardoor drogen de cellen dus uit.
Maar in de cel vinden constant heel veel chemische reacties plaats tussen de stoffen die binnen de cel in het water opgelost zijn. In dat water kunnen ze zich makkelijk verplaatsen naar waar ze nodig zijn.
Als je water uit de cel onttrekt gaan al die stoffen op elkaar plakken en kunnen niet meer de stoffen bereiken waarmee ze moeten reageren. Dus de hele chemische machinerie komt plat te liggen. Dus gaat de plant dood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
planten kunnen niet leven zonder zouten ,omdat zouten de enige manier zijn waarop ze voor de chemische processen die in de plant plaatsvinden elementen kunnen opnemen, dit proces heet osmose en komt erop neer dat in en buiten de plant een zoutgehalte heerst dat in evenwicht is. Als je nu zout gaat toevoegen aan de wortelomgeving en daar gaat het zoutgehalte omhoog van 1 mS/cm naar 2,5 mS/cm zal door dezelfde osmose, een waterstroom op gang komen vanuit de plant naar de wortelomgeving en daardoor droogt de plant uit totdat het zoutgehalte in en buiten de plant weer gelijk is. De natuur streeft altijd naar gelijkheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding