Is het zo dat we een natuurlijke neiging hebben om links danwel rechtsom rondjes te lopen?
Als ik rondjes loop rond mijn tafel, heb ik een sterke voorkeur om met de klok mee te lopen (linksom). Is dat puur gewenning of is er een biologische verklaring voor?
| |
____| |______
| |----------| |
| |----------| |
|____ ____|
| |
| | Snel de neiging hebben om rechtsaf te slaan, terwijl dat niet sneller is dan links gaan. Ook bij dubbele deuren nemen mensen vaak rechts.
De meeste mensen zijn rechtshandig. Het is dan heel normaal dat ze met hun rechterhand de deur openen. Bij een dubbele deur is het dan logisch dat ze de rechter deur nemen.
Het rechts houden in een gang wordt ons van kleins af aan ingeprent.
Dit heeft dan weer te maken met de goede ordening bij het elkaar passeren.
Dat het vaak te maken heeft met rechts of linkshandigheid, illustreert een wenteltrap. die zal altijd kloksgewijs draaien. Dit heeft te maken dat de meeste zwaardvechters rechtshandig waren (zijn). Daardoor werden de wenteltrappen altijd linksdraaiend gemaakt , omdat dan de aanvallers dioe naar boven kwamen met hun zwaard tegen de muur kwamen en zo beperkt waren in hun beweging, terwijl de verdediger die naar beneden kwam wel die bewegingsvrijheid had.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.