Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben mensen een soort ingebouwde wekker?

Ik moet tijdelijk een hond verzorgen. En die moet iedere dag rond half 10 uitgelaten worden. Nu wil het zo zijn dat ik nu dus (nu dat die tijd zo belangrijk is) iedere keer rond 9 uur kwart over 9 wakker wordt.

Normaal heb ik echt een wekker nodig om wakker te worden. Want ik slaap gewoon verder (normaal gesproken)

Dus daarom de vraag: Hebben mensen een soort ingebouwde wekker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, inderdaad sommige mensen hebben een ingebouwde wekker. Mijn zus had het, die ging vroeger naar bed en dacht dan een paar keer: 7 uur opstaan en dan werd zij de volgende morgen om 5 voor zeven wakker!!
Het is alleen riskant om er op te vertrouwen, want als je echt ergens op tijd moet zijn (sollicitatiegesprek/examen?), kan je dat risico niet nemen, dat je (hopelijk) weer vanuit ergens diep in je (je hersenen?) een seintje krijgt: joehoe wakker worden!! :))
Een wekker is overigens niet zo'n dure aanschaf (max. 10 euro) en op je mobiel zit ook een alarm.

Voor de hond is het trouwens heel fijn om vroeger uitgelaten te worden, 9 uur is een beetje laat, tenzij je de laatste wandeling om 2 uur 's nachts gemaakt hebt... 7 à 8 uur maximaal langer is niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mensen en de meeste diersoorten hebben een biologische klok, waarmee onder andere het slaap-waakritme wordt geregeld. Die klok is een gebiedje in de hersenen met de naam "suprachiasmatische nucleus". Bij veel mensen loopt die klok iets te langzaam, waardoor ze een wekker nodig hebben om op tijd wakker te worden. Dat zijn de avondmensen. Bij ochtendmensen loopt de inwendige klok wat vlugger; daardoor worden ze vanzelf op tijd wakker.
WimNobel
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing