Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er onderzoek bekend naar de relatie tussen stimulatie van de borsten en dorst?

Er bestaat in de praktijk een zeer basale relatie tussen stimulatie van de borsten en dorst bij vrouwen. Dit is evolutionair gezien heel nuttig en logisch: zogende vrouwen moeten veel drinken. Is er onderzoek bekend naar deze relatie? Ik kan het niet vinden.
(#2)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je kan het niet vinden. Ik ook niet. Waarschijnlijk omdat dat onderzoek nooit is gedaan, omdat die relatie er niet is.
Lijkt me ook hoogst onwaarschijnlijk. Van borstvoeding krijgen vrouwen wel dorst, en dat is dan ook wel logisch.
Er is m.i. ook geen "nuttig en logisch" verband tussen borstmassage en dorst.
AWM
15 jaar geleden
Bij stimulatie van de borsten vind er produktie van oxytocine plaats. Met name bij pas bevallen vrouwen, welke een toeschietreflex veroorzaakt met uitschieten van melk uit de tepels.

Bij vochtverlies wordt je dus sowieso dorstig.

Mocht je veel oxytocine maken gebeurt juist het omgekeerde dan wat jij beschrijft: het gaat werken als Anti-Diuretisch hormoon, en zorgt ervoor dat er meer water wordt teruggehaald in de nieren. Dientengevolge zou je niet zo snel dorstig moeten zijn.

Ik denk eerder wat er gezegd is dat onder andere zweetvorming en vochtvorming elders, vochtverlies betekent en dus dorst opwekt, als je borsten door je vriend worden gestimuleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing