Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt water uit de darm geresobeerd? door diffusie, osmose of filtratie?

Ik zou graag het antwoord weten, kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In de darmwand worden vanuit de darm in de bloedvaten voedingstoffen met behulp van een een actief proces, (waarvoor dus verbranding nodig is).

Doordat er bij de vertering zouten en andere in water oplosbare voedingsstoffen zijn opgenomen stijgt de osmotische waarde van het het bloed in het darmwand epitheel. Daardoor ontstaat een hoge osmotische waarde in het bloed en verplaatst water zich tegen het concentratieverval in vanuit de darm naar de bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gooit twee concepten door elkaar, maar dat is helemaal niet erg.

De absorptie van water in de darmen vindt plaats door diffusie, en dat wil zeggen dat het proces van uitwisseling van water tussen het lumen van je darm (vooral in het dunne darm die de meeste oppervlakte heeft) passief verloopt.
De diffusie van water kan in beide richtingen: water kan diffunderen naar je bloed, maar ook andersom, en welke kant dit proces gaat is afhankelijk van het verschil in osmotische waarde tussen de inhoud van je darmen, en de cellen van het epitheel in de villi van je darmen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is niet de osmotische waarde van het bloed van belang, maar van de buitenste laag van je darm: de cellen van het epitheel.

Hoe krijgen wij het dan voor elkaar dat wij geen al te dunne ontlastingen hebben?
De cellen van het epitheel in de darmen gebruiken energie (uit ATP) om de natrium-kalium pomp constant in werking te houden.
Deze pomp werkt als volgt: vanuit de binnenkant van de cellen en door één ATP molecuul te "verbranden" worden 3 ionen Na+ in het bloed gepompt, en 2 ionen K+ naar binnen gelaten. Naast het effect op de electrische lading van de celmembraan, ontstaat er hierdoor een hypotonische waarde in de cel zelf, waardoor het exces aan water in de cel de neiging heeft om richting het bloed te diffunderen.
De zouten die in het lumen van de darm (afkomstig van je voeding) zitten, diffunderen dan in de cellen van het epitheel, en nemen het water in je darmen mee. En zo neem je uit je voeding én elektrolyten, én water.

Dus samenvattend: het proces van diffusie van water en elektrolyten wordt gereguleerd door een hele dunne laag cellen aan de buitenkant van de villi van je darmen. De diffusie van water en ionen aan de 'buitenkant' van deze cellen (de membraan die gericht is op de lumen van de darm) is passief, en wordt aangedreven door het actief pompen van ionen (en dus ook water dar mee lift) vanuit deze cellen naar het bloed.

Andere ionen (b.v. Cl-) worden op een specifieke manier geabsorbeerd, en het geheel is gereguleerd door hormonen en andere factoren, maar dat is de kern van het systeem om water uit ons voedsel te halen.

Ik hoop dat je met dit uitleg in minder dan 2500 karakteren iets begrijpt dat mijn leraar fysiologie 2 dagen kostte om mij te laten begrijpen... (^_^)

Kijk ook de afbeelding. De tekst staat in het Spaans, maar het is toch de duidelijkste afbeelding die ik gezien heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing