Hoe bezien gelovigen (christenen/moslims etc.) Neanderthalers?
Zien ze Neanderthalers misschien als Adam en Eva of een uitgestorven hoogontwikkelde apensoort?
-Test voor gelovigen
-Wetenschappers liegen het bij elkaar
-Zijn gewoon mensen met een afwijking
-Geen overeenkomend DNA met mensen
-Vast nog een rits http://www.city-data.com/forum/christianity/1369954-how-explain-neanderthals-2.html Dan zijn er nog gelovigen die de bijbel niet al te letterlijk nemen en het meer als een verhaal zien om een minder geavanceerd volk iets duidelijk te maken. Dus om ze niet te verwarren met moeilijk te begrijpen begrippen als big bang theorie en evolutie een minder geavanceerd verhaal op te hangen.
Maar net zoals wetenschappers, hebben ook geloofdgemeenschappen verschillende theorien daarover.
. De wetenschapper zoekt hoe de dingen functioneren. Het geloof belijdt de zin van de werkellijkheid. De twee domeinen spreken elkaar niet tegen op voorwaarde dat men ze niet met elkaar verwart.
Geloof(althans zoals de christelijke bijbel het zegt): mens is direct gecreëerd Lijkt me een direct en onoverkoombaar conflict.
Zo zijn er ook geloofsgemeenschappen die geloven dat er dinosauriers waren, maar ook die dat afzweren.
Daarbij zijn er veeeeel meer wetenschappelijke theorien (lekker betrouwbaar) dan geloofsovertuigingen.
Wetenschap en geloof kan heeeel goed samen gaan. Op het ene vlak wat andera dan het andere.
Geloof is wetenschap, wetenschap is geloof.
Ik geloof niet dat de mens is ontstaan vanuit apen en dergelijke (wetenschap is ook geloof, ook zij maken fouten en als er 'wetenschappelijk bewezen' bij staat, denken mensen gelijk dat t klopt.
Ik ken geen gelovigen die dat ontkennen of zo hoor. Ik zeg niet dat het met alles samen kan, maar veel wetenschappers zeggen/zien hetzelfde als veel gelovigen en andersom. Je hoeft je mening niet bij te stellen, iedereen mag zijn mening hebben, ik dus ook.
OOK gelovigen hebben hier hun theorie over, maar deze is gewoon anders dan dat de wetenschap als theorie heeft.
Punt.
OOK gelovigen hebben hier hun theorie over, maar deze is gewoon anders dan dat de wetenschap als theorie heeft." Nee, gelovigen ontkennen gewoon feiten, dat is iets anders dan een theorie hebben. Een theorie is een zo goed mogelijke beschrijving van de werkelijkheid. (Streng)gelovigen gaan voorbij aan deze werkelijkheid en proberen het tegen alle feiten in te rijmen met hun Bijbel. @Computoon: "Wetenschap is NIET het tegenovergestelde van het geloof." Daar heb je natuurlijk gelijk in, als je het gehele plaatje bekijkt. Maar dan komen we hier ruimte tekort, dus hou ik me bij 1 aspect, waarin ze wel min of meer elkaars tegengestelde zijn. Wat de rest van je verhaal betreft: dat kan ik prima respecteren, echter is dat niet hoe strenggelovigen er tegenaan kijken, wat meer de categorie is waar ik me tot richt. @Eruionnyr: Jij hebt duidelijk niets begrepen van wat ik hiervoor heb gezegd, of wilt het niet begrijpen. Lees het nog maar eens. Voor wat meer informatie over evolutie: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
http://www.talkorigins.org/faqs/evolution-fact.html "Jij gelooft dat evolutie de waarheid is" Nee, ik geloof niets. Dat is nu net het punt. "Dan moet je je gaan afvragen of je gelooft in 1 waarheid of de mogelijkheid dat er meerdere waarheden zijn.." Er kan er maar 1 zijn. Dat hele verhaal over meerdere waarheden is afkomstig van mensen die het heel erg zouden vinden als hun eigen ideeën onwaar zouden blijken te zijn.
Gelovigen stellen het ook bij, alleen misschien niet de dingen die jij nou net wilt zien.
Er zijn heel veel theorien in het geloof die zeggen dat zulke mensen en ook dinosaurussen wel degelijk bestaan hebben alleen ná adam en eva, of tegelijkertijd.
Maar hoe weet je dat dat ene dat jij denkt dat de waarheid is, de juiste is?
Maar hoe weet je dat dat ene dat jij denkt dat de waarheid is, de juiste is?" Nou, dat weet ik niet. We zullen nooit weten wiens ideeën DE ultieme waarheid vormen. Wat we echter wel kunnen doen, is bedenken wiens ideeën er *waarschijnlijk* het dichtst bij komen. Ideeën gebaseerd op waarnemingen en feiten die bovendien meetbare voorspellingen kunnen doen maken daarbij een veel grotere kans dan overtuigingen gebaseerd op 1 enkel boek, waarvan er bovendien meerdere zijn die elkaar tegenspreken, die bovendien tegengesproken worden door waarneembare feiten.
Zelfs in het dagelijks leven zijn er meerdere waarheden, en het is maar net wie welke waarheid wilt geloven.
Bij het een is het logisch dat er verschillende waarheden zijn (zoals dingen van lang lang lang geleden, simpelweg omdat we er niet bij waren) en sommige dingen zijn minder logisch dat ze verschillende waarheden hebben (ook wel 'jouw' waarheid genoemd, maar dat betrekt vaker een individu). Wetenschap betrekt veel mensen, dus heeft kernen van waarheid.
Geloof betrekt veel mensen, dus heeft kernen van waarheid. Gesprekken over verschillen en overeenkomsten tussen die twee zijn eindeloos. Maar vooralsnog de echte waarheid niet bekend is over alle aspecten van wetenschap en geloof, moet iedereen hun keuze van waarheid (waarheid waar zij in geloven) respecteren.
Geloof betrekt veel mensen, dus heeft kernen van waarheid." Zie boven. Het aantal mensen zegt niets over de waarde van een uitspraak. "Maar vooralsnog de echte waarheid niet bekend is over alle aspecten van wetenschap en geloof, moet iedereen hun keuze van waarheid (waarheid waar zij in geloven) respecteren." Ook dat is weer een poging wetenschap af te doen als "maar een geloof met gelijke waarde". Daarvoor verwijs ik naar bovenstaande discussie, ik heb geen zin om die opnieuw te voeren. Ik denk niet dat er meer te zeggen valt hier, dus bij deze echt mijn laatste reactie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.