Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bezien gelovigen (christenen/moslims etc.) Neanderthalers?

Zien ze Neanderthalers misschien als Adam en Eva of een uitgestorven hoogontwikkelde apensoort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik weet niet hoe gelovigen neanderthalers bezien. Dat zal misschien ook per geloof verschillen. Maar er is wel informatie over hoe creationisten naar neanderthalers kijken en omdat creationisten over het algemeen uit de gelovige hoek komen zal hun beeld wel overeenkomen met dat van de verschillende godsdienststromingen.

Neanderthalers zijn gewone mensen maar ze hebben last van rachitis (Engelse ziekte). Dat komt omdat ze leefden tijdens de ijstijd, dus weinig zonlicht ontvingen, in donkere grotten leefden en dik gekleed waren. Hiermee zijn de gevonden resten van neanderthalers verklaard. Dat het verder botst met alle wetenschappelijke feiten doet in die wereld niet ter zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel Christelijk gelovigen zien Neanderthalers of als mens met een vervormde schedel (kleine herseninhoud) en zodoende als een afwijking die ook nu nog wel eens zelden voorkomt of als een aapachtige maar niet als een missing link, wat evolutionisten zelf ook niet zien.
Ook zij verbazen zich er wel eens ober dat nat het KT punt de mens ineens en in een weinig van de moderne mens verschillende vorm voorkomt.
Men is het er eigelijk meestal wel over eens dat de mens er "ineens"" was en -evolutionair gezien slechts zeer kort bestaat.
Ook moet opgemerkt worden dat de illusie dat komplete schedels en geraamtes gevonden zijn een nogal onjuiste voorstelling van zaken is.
Wat er werkelijk gevonden is, is ten opzichte van de illusie schokkend weinig aldus
Sir Attenborough in een van zijn vele documentaires.
Deze levende legende maakt er geen geheim van dat met name schedeldelen ingevuld zijn en met de beste bedoelingen via extrapolatie de vorm daarvan bepaald is.
Ook geeft hij aan dat de evolutieleer en geloof elkaar geenszins in de weg(hoeven te) staan.
In deze wijze woorden van deze 85 jarige autoriteit op het gebied van biologie kan ik me als gelovige goed vinden, immers , voor God is een dag als 1000 jaar en andersom, HIJ staat boven de tijd, dat wij (klein) gelovigen dat niet kunnen , geeft ons niet het recht God te binden aan een dag van 24 uur naar de huidige wijze van tijddefinitie.
Tijd is immers zelf een rekbaar begrip gebleken en wordt oa gedefinieerd als een aantal golven van een HeNe laser van 632.8......... nM en/of een exact aantal trillingen van een Cesiumatoom of een exact aantal flitsen van een bepaalde pulsar....
Daarbij maakt het wel uit of we van de pulsar af bewegen of er naar toe, de aarde draait met ongeveer 100 000 Km/s in zijn baan om de zon. ook is de aan de tijd gerelateerde lichtsnelheid vastgesteld door oa de lenswerking van de zon bij een volledige eclips waardoor sterren ACHTER de zon toch gedurende eclips waarneembaar zijn (normaal worden ze overstraald.)
Zo is ook de aannemelijke panspermie (bevruchting van de aarde door buitenaards leven)in mijn ogen niet in strijd met de Bijbel.
Zelf vind ik dat de Kerk in het verleden wel meer onzinnige standpunten te vuur en te zwaard (letterlijk) heeft vastgehouden door een te starre denkwijze en een verabsolutering van hun exegese (Bijbeluitleg) gelukkig is de aarde toch rond gebleken en is Darwin als een gelovig mens gestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing