Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor komt het dat een slechtvalk geen last heeft van zuurstofgebrek wanneer hij een duikvlucht maakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk omdat een duik slechts enkele seconden duurt, waarbij hij een snelheide van tegen de 400 km per uur kan bereiken en daardoor voldoende lucht kan opslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vogel beschikt over luchtzakken waardoor lucht "hergebruikt" wordt.
vogels gaan zeer efficient met hun zuurstof om.
Rieneke1
12 jaar geleden
De hoogte waar vanaf de vogel duikt is ruim binnen de dampkring.
Daarom is er lucht in overvloed en zal er procentueel weinig verschil zijn qua zuurstofconcentratie een paar honderd meter hoog.
Het maakt dus eigenlijk geen verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alle drie de antwoorden gelezen en ze zijn helaas allemaal fout.
Want "azerty" als dit toch geen verschil zou uitmaken,rij dan eens in een auto mee als passagier en draai het zijraam open en als de auto 120 Km p.u rijd dan steek jij je hoofd maar eens naar buiten met je neus tegen de wind in en probeer dan maar eens één minuut lang gewoon te ademen?
Ik ben er zeer zeker van dat het het je niet zal lukken.
Waarom kan een Slechtvalk dit dan wel tegen een snelheid van 400 Km p.u?
Omdat de slechtvalk in elk van zijn grote neusgaten een plat botje heeft zitten,een botje dat zowat zijn hele neus van binnen afsluit,en dit botje zorgt ervoor dat de neusgaten nog maar een kleine luchtdoorstroming hebben voor het helemaal zijn neus binnen komt waardoor de lucht éérst word tegengehouden en word afgeremd zodat er voor de vogel geen lucht tegen 400p.u zijn neus,en longen binnen komt,en zo is er dus voor de Slechtvalk niet zoveel verschil tussen ademen tijdens een duikvlucht van 400 p.u en ademen op de grond.
Ik gaf mijn antwoord vanuit mijn herinneringen die ik over de Slechtvalk had,maar ik heb ter staving voor wat ik beweerde toch ook maar een link gevonden voor je.
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fanatieke skydivers behalen in vrije val ook snelheden boven de 300 km/h, en blijven toch ademen.

Misschien heb je wat aan de antwoorden van een eerdere vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing