Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat sommige mensen er veel jonger/ouder uitzien dan hun leeftijd doet vermoeden?

Ik wordt bijvoorbeeld vaak verward met mijn broertje die tien jaar jonger is dan ik. Daarnaast schat men mijn leeftijd vaak in rond de 20, terwijl ik al in de 30 ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
19.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan van alles zijn (zie de antwoorden) maar vooral ook door roken ga je er ouder uit zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd: ik rook, maar wordt altijd flink jonger geschat dan ik werkelijk ben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor mensen lastig om de leeftijd van mensen met een andere nationaliteit in te schatten. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je nagaan hoe jong ze je schatten als je niet zou roken wendy ;) Overigens is ook de zon een boosdoener: veel zonnen en roken en je krijgt een hele verweerde huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn nationaliteit is Nederlands en blank.
Nou Pelle, dan zit ik nog in de luiers LOL.... is niet waar hoor, mocht ik willen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Irritant soms he? Ik wordt ook vaak heel verkeerd ingeschat. Mijn nieuwe tandarts dacht dat ik nog geen 18 was en dat terwijl ik toch echt al 31 ben....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een leuk verhaal: terwijl mijn studenten bezig waren mijn tentamen te maken, mocht ik van de surveillanten het tentamenlokaal niet in, omdat ze dachten dat ik een mede-student was die te laat was voor zijn tentamen. Het kostte mij enige moeite om de surveillanten ervan te overtuigen dat ik de docent was...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Alle bovenstaande antwoorden zijn goed maar aan veel van die dingen kun je niet veel doen. Wat je ook ouder doet lijken is veel zonnen en roken:

Door te veel zon verliest uw huid haar soepelheid en ze wordt droog, rimpelt en krijgt kleurvlekjes. Uw huid gaat er veel ouder uitzien en wordt gevoeliger.

Ook ongezond eten, alcohol, zonnebankbezoekjes en slechte huidverzorging kan je ouder doen lijken, hieronder een onderzoek gedaan met vrouwen:

'De onderzoekers vroegen 8.000 Britse dames hoe oud ze vonden dat ze er uit zagen, daaruit blijkt dat ongezonde gewoonten als roken, drinken, junkfood eten, zonnebankbezoekjes en een slechte huidverzorging hen gemiddeld 4,25 jaar ouder doet lijken. De resultaten toonden namelijk aan dat 20 procent geen hydraterende crème gebruikt, 40 procent zit regelmatig in de zon zonder bescherming, een kwart eet twee tot drie keer per week junkfood, de gemiddelde vrouw drinkt 448 eenheden alcohol en rookt 894 sigaretten per jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

rust, stress, zorgeloos leven, genetisch aanleg en de interpretatie van anderen spelen een grote rol op hoe jij iemand beoordeeld of wordt beoordeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiterlijke verzorging, grote van persoon (lengte of dikte) sierraden, gezichtsuitdrukking, gedrag, kledingkeus en schatings vermogen van de schatter spelen ook allemaal een rol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die klein zijn, slank zijn en een bol gezicht hebben worden vaak jonger geschat. Dit omdat kinderen vaak bolle gezichtjes hebben en dit slanker wordt naarmate ze ouder worden. Echter zijn er mensen die gewoon bollere gezichten hebben en dit op oudere leeftijd ook houden.
Slank zijn geeft je een algemeen jonger uiterlijk en klein zijn hoort voor mensen ook bij jong zijn.

Mensen met veel vet in hun gezicht, krijgen op latere leeftijd rimpels (dus juist de bolle gezichtjes) en zien er daardoor ook jonger uit.

Verder kan je er natuurlijk veel zelf aan doen om er jonger uit te zien, die dingen zijn al genoemd. niet roken/drinken en een goede huidverzorging, houden de huid elastischer en stralender en dan zie je er ook jonger uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het veerkracht, uitstraling, geestelijk bijblijven, vriendelijke oogopslag, rechtop lopen. Kan zoveel zijn. Mijn zus is 2 jaar jonger, maar ziet er 10 jaar ouder uit dan ik. Ze is zorgelijk, loopt gebogen, ziet overal spoken enz.
Het kan ook een familietrek zijn. Sommige families verouderen minder snel dan andere families.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding