Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft een eend geen koude voeten als hij in de vrieskou in het water zwemt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat hij geen koude voeten heeft?
Heb je het hem gevraagd dan?
Volgens mij heeft hij wel degelijk koude voeten, maar kan hij er kennelijk tegen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Omdat een eend geen aders of zenuwen in zijn voeten heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me sterk. Alleen haren en nagels hebben dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verzin dit niet, hier heb je biologen voor: zie het kopje leuke feitjes over de eend http://www.dierenatlas.info/vogels/eenden.php
De voeten van een eend hebben capillairen met een kant-achtige structuur die onder elkaar weven wat voor een warmte wisseling effect zorgt.

Oftewel, warm bloed stroomt naar beneden vanuit het lichaam en word uitgewisseld met het koude bloed in deze kleine haarvaten en stroomt waar naar boven. Hierdoor blijven de voeten van een eend op kerntemperatuur van de voet zodat de eend op een normale manier kan functioneren, zelfs in ijskoud water.

Toegevoegd na 2 minuten:
foutje: 'en stroomt waar(weer) naar boven'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voeten van de eend zijn zeer koud en zullen gewoon op watertemperatuur functioneren. Het lichaam verliest weinig warmte door de voeten en vliezen, omdat het bloed dat naar de voeten stroomt wordt gekoeld en het bloed dat weer terugkomt naar het lichaam eerst wordt verwarmd door het naar de voet stromende bloed. In de voeten zitten eigenlijk alleen pezen, zodat het voor de spierwerking niets uitmaakt dat de voeten zo koud zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding