Wie kan mij vertellen in welk jaar de mens is ontstaan volgens de evolutietheorie de mens van nu en hoe?
Wist je bijv. dat de bijbel oorspronkelijk niet in 't Nederlands is geschreven? En dat 't vervolgens feilbare mensen waren die 't weet-ik-hoevaak overgeschreven en vertaald hebben voordat ie in 't Nederlands beschikbaar was? En dat de bijbel niet letterlijk genomen kan worden, niet alleen om deze reden, en om de reden dat woorden bij iedereen weer een andere betekenis hebben, maar ook omdat de bijbel zichzelf tegenspreekt? Zo staat er de ene keer in dat je iedereen moet liefhebben, en de andere keer staat er in dat je iedereen moet haten (inclusief jezelf).
Dus als de bijbel het woord van God is, dan was 't toch wel een rare snoeshaan om zo een aanslag op onze hersenen proberen te maken... Als je de bijbel _niet_ letterlijk neemt, dan heb ik er _niet_ veel tegen. Maar als je de bijbel _wel_ letterlijk neemt, zoals met die 6000 jaren, dan ontken je alles om je heen, en ook jezelf.
Zelfs de schrijvers van de bijbel kunnen de bijbel niet letterlijk bedoeld hebben, als ze de volgelingen van God/Jezus waren. Ik heb niks tegen 't geloof of tegen God. Ik zou ook graag in een mooie hemel terecht willen komen. Maar de bijbel letterlijk nemen, dat is echt uit de tijd... Ook als je gelovig bent... Het is uit de tijd van middeleeuwse sprookjes... Nee, van nog langer geleden zelfs. Nu ben ikzelf niet zo makkelijk beïnvloedbaar, maar doordat velen de bijbel letterlijk interpreteren (wat trouwens ook letterlijk niet kan, omdat de bijbel zichzelf tegenspreekt), stuit dat velen tegen de borst, en willen ze sowieso helemaal niks meer van de bijbel hebben - ook niet de goede zaken er uit overnemen. Dus als je de bijbel letterlijk opneemt, en dat uitdraagt aan anderen, dan heeft dat juist een negatief effect voor de normen en waarden.
God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen, dan lijkt het me ook logisch dat God daar enige wijsheid in heeft gestopt. Dus de mens bedacht de evolutietheorie, en God bedacht de mens. Dus is alles de schuld van God.
Als je lid zou worden van bijv. Kijk, Nature, Quest, of dat soort wetenschappelijke bladen, en ze ook zou lezen, zou je keer op keer zien dat de gedachte dat de aarde 6000 jaar oud is, vér bezijden de waarheid is. Je geloof zou daar ook niet van af moeten hangen!! Creationisten proberen door bijv. zelf een voetafdruk in een dinosauriërpootafdruk te snijden, te _bewijzen_ dat dino's en mensen tegelijkertijd leefden. Maar een geloof kan je helemaal niet bewijzen. (Zeker niet op zo'n domme, frauduleuze manier...) Dat zijn dan de geharde creationisten, die er niet voor terugdeinzen om fraude te plegen. Onder wetenschappers bestaat uiteraard _ook_ fraude... Echter, 't leuke van wetenschap is, juist _omdat_ 't wetenschap is, is dat we zulke fraude onderuit kunnen halen, omdat als je herhaalde experimenten doet die dan opeens een andere uitslag hebben, kunt aantonen dat 't inderdaad fraude is geweest. Iemand die een klein beetje wetenschapper is, wéét dat ook - hij weet ook dat 't weinig zin heeft om te frauderen in de wetenschap. Dan heb je bijv. nog wel wetenschappers die in een later stadium (dus lang nadat ze wetenschapper geworden zijn) zich opeens toch gegrepen voelen door 't verhaal dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat sommigen de aarde letterlijk willen kunnen interpreteren. Dit komt erg zelden voor, want een beetje wetenschapper weet dat je de bijbel niet letterlijk kunt interpreteren. Al was 't maar omdat 't zichzelf dan her en der tegenspreekt. Dat waren dan dus toch al niet zulke goede wetenschappers, en als ze dan ook nog achter dat verhaal van een 6000-jaar oude aarde gaan staan, dan zijn ze voorgoed wetenschapper-af.
Dat je dat getal van 6000 letterlijk moet nemen, wordt dus zelfs niet gestaafd door de bijbel zelf. De bijbel zélf verteld ons al, dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen. Tuurlijk, ik zou ook graag in een mooie hemel terecht willen komen. Maar da's geen reden voor mij om de wetenschap opzij te schuiven. Is ook niet nodig, om te geloven. Er zijn genoeg wetenschappers die wel geloven - kijk bijv. naar Einstein. Maar ook Einstein kon geen God aantonen of bewijzen. Kan ook niet, en zal nooit kunnen.
En hij kreeg ook nog een soort merkteken op zijn hoofd ofzo zodat 'iedereen' (sic) hem kon herkennen.......tja.
In het eerste hoofdstuk krijg je dus al een klein voorproefje van de betrouwbaarheid van de informatie.
Prachtige verhalen, maar een verhaal is natuurlijk geen feitelijke geschiedenis ; verhalen vertellen iets heel anders.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.