Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een grote populier terugknotten?

De gemeente wil een populier van een jaar of 35 oud omzagen, omdat deze gevaar zou opleveren (afbrekende takken). Volgens mij kan stevig terugknotten ook een oplossing bieden. Een populier kan best oud worden, toch?

Ik zie zeer uiteenlopende reacties, misschien is het soort Populier hierbij nog van belang?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is tegenwoordig heel gewoon geworden dat als er takken van bomen af kunnen waaien dat dan maar de hele boom weg moet. De gemeente zegt dan dat er boktorren in zitten, of ze zeggen de boom is versleten omdat hij 35 jaar oud is. Een beetje gelijk hebben ze wel, als er inderdaad boktoren in het hout gangen vreten dan is zo'n boom erg gevaarlijk. Maar meestal is dat helemaal niet het geval!!! Regelmatig oude en dode takken uit bomen zagen kost veel geld. Omzagen is veel goedkoper! De gemeente houdt de burgers stil door te beweren dat er boktorren in zitten . De burger heeft daar toch geen verstand van!! Ik heb het meegemaakt dat hier 23 z.g.n. zieke bomen omgezaagd werden, ook populieren, toen ze op de grond lagen was er slechts een ziek de rest kon zeker nog wel 30 a40 jaar mee! Als je wilt protesteren dan beginnen ze al met zagen als je nog op het gementehuis staat. De burger is vaak volkomen machteloos en monddood gemaakt. Een populier afzagen om te knotten lukt vaak niet, of de boom gaat dood of er waaien later nog meer takken uit.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Populieren zijn na ongeveer 35 jaar kaprijp, dat wil zeggen dat deze dan weg gehaald moeten worden. Een populier van die leeftijd begint namel 'hol' te worden waardoor grote takken inderdaad naar beneden kunnen komen. Het is ook niet ondenkbaar dat de hele boom een keer in een storm het loodje legt. Gemeenten willen - sinds ze aansprakelijk voor de schade zijn - geen risico lopen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja. Bij mij achter zijn vorig jaar twee populieren terug geknot van 'hóoog' naar zo'n tien meter lengte. Dus het kan wel. Maar dan moeten de bomen wel gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing