Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vader is een tweeling en mijn schoonmoeder ook is de kans dan groot dat ik ook een tweeling krijg ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

dat zou heel goed kunnen gezien de genetische factoren.
je vader: 50%
schoonmoeder/vader kind:50%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan het soort tweeling. Een één-eiige tweeling ontstaat spontaan, men weet nog steeds niet goed waarom en dat is over het algemeen niet erfelijk.

Bij een twee-eiige tweeling heeft de moeder dus in plaats van één eitje twee eitjes laten ontspringen uit de eierstokken. Dat gebeurt vaker als je als moeder ouder bent maar het kan ook erfelijk zijn.

Waren het één-eiige tweelingen dan is het over het algemeen toeval. Waren het twee-eiige tweelingen op latere leeftijd: dat hoeft ook niet erfelijk te zijn.
Waren het allebei twee-eiige tweelingen op jonge leeftijd: dan is de kans wellicht wat groter maar ja: je bent zelf ook al geen helft van een tweeling.

Toegevoegd na 8 uur:
Aanvulling over het generatie overslaanfabeltje: "In sommige families komen meerdere twee-eiige tweelingen voor, waarduit is gebleken dat het krijgen van een twee-eiige tweeling erfelijk kan zijn. Zo hebben zussen en dochters van vrouwen met een twee-eiige tweeling bijvoorbeeld een twee keer zo grote kans om zelf ook een tweeling te krijgen. Het idee dat de kans op het krijgen van een tweeling een generatie zou overslaan, is echter een fabeltje. Doordat het krijgen van een twee-eiige tweeling het gevolg is van een dubbele eisprong bij de moeder, speelt een eventuele erfelijkheid van de vader hierbij geen rol. Wel kan de vader zijn erfelijkelijkheid doorgeven aan zijn dochter en op die manier een tweelingopa worden."

http://twinspiratie.nl/content/view/36/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yweelingen krijgen is wel erfelijk maar alleen via de moeder. Een tweeling ontstaat namelijk bij de moeder omdat het eitje zich splits of omdat er 2 eitjes zijn vrijgekomen. als vader heb je, buiten het bevruchten, niets met de tweelingen krijgen te maken.
De kans dat je een tweeling krijgt is natuurlijk wel aanwezig maar niet via erfelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de tweeling van je vader twee-eiig is dan is de kans op een tweeling verhoogd. Al te groot is die extra kans niet denk ik. Je schoonmoeder is niet aan jou verwant, maar als zij ook deel uitmaakt van een twee-eiige tweeling dan betekent dat wel dat haar vader een goede vruchtbaarheid had en dat zou naar jouw man kunnen overerven, zodat de kans iets groter is dat jouw twee eitjes allebei worden bevrucht. Dat effect is wel veel minder belangrijk en kun je rustig verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing