Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je zelf thuis een dier op sterk water zetten?

Kan ik zelf thuis "sterk water" maken om een dier in te bewaren of is dit iets waar veel bij komt kijken en haast onmogelijk is voor een huis-tuin-en-keuken-prinsesje met een idee?

Als het goed te doen is, hoe doe je dat dan en hoe lang kan ik er dan een dier in bewaren ongeveer? En misschien ook wel van belang, is het legaal? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan. En echt ingewikkeld is het niet.
Ik heb al meer dan 25 jaar (sinds 1988) een klein salamandertje in een doorzichtig fotorolletje met tequila (meegenomen uit Lanzarote) en die is nog steeds (!!) prima, al is het vochtniveau wat gezakt. Maar echt officieel 'sterk water' is het natuurlijk niet; het alcoholpercentage is te laag voor 'de eeuwigheid'.

Beter is formaline/ formaldehyde. In Duitsland kun je dat zo bij de apotheker meekrijgen (in Nederland weet ik eerlijk gezegd niet). Een goed luchtdicht afsluitbare (ronde, anders is het nooit luchtdicht) doet de rest.

En ja, het op sterk water zetten van gevonden dode dieren (meestal reptielen en amfibieen) mag gewoon. Zolang je er niet in gaat handelen, en de dieren er niet voor doodt.

Andere (bijna) pure alcohol wil trouwens ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je in het bezit bent van een aquariumpomp, dan kun je gewone spiritus gebruiken. Je moet dit even een tijdje filteren over actieve kool, waardoor de blauwe kleur verdwijnt en de spiritus dus kleurloos wordt. Dit kun je prima gebruiken als sterk water.
bamibal
12 jaar geleden
Ik zou hier, als ik het zelf zou willen doen, gewone heldere wodka voor gebruiken of een vergelijkbare kleurloze sterke drank.
Plaatje bij antwoord
Antoni
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing