Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zie op dit moment heel veel vreemd gevormde eikels onder de eikenbomen liggen, op diverse plaatsen in de stad. Iemand een idee wat het kan zijn?

De eikels plakken wat, het schilletje gaat er makkelijk af. IK heb het in elk geval op 3 plaatsen gezien, die een paar 100 meter van elkaar af liggen. Ik vind via google wel een foto, maar nergens wat het dan is.
Op de foto zit het "hoedje" nog los, de eikels die ik gezien heb hebben de vervorming ook helemaal rondom het hoedje zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het nou knoppergal kunnen zijn, veroorzaakt door de galwesp Andricus quercuscalicis. De gal (dus de vergroeide eikedop) wordt in de winter bewoond door zich ontwikkelende vrouwtjes die eitjes leggen. Uit kleine meeldraadgalletjes komt een nieuwe generatie galwespjes. Na bevruchting worden er eitjes op de rand tussen eikel en dop van de zomereik (Quercus robur) gelegd. Als reactie daarop ontstaat de knoppergal op het napje van de eikel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu de foto zichtbaar is weet ik zeker dat het Knoppergal is!
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding