Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sinds wanneer houdt men bijen in korven/kasten?

Vermoedelijk al sinds de Egyptenaren. Maar hoe verdoofden ze de bijen, voordat er tabak was? Dus voor 1600?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
760

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eerst een mogelijk misverstand uit de wereld helpen: de imkers noemen het materiaal wat ze gebruiken om de bijen te roken inderdaad "tabak", en vaak bestaat dit (deels) uit tabaksafval, maar lang niet altijd. Meestal is het een mengsel van kruiden en gras, met eventueel wat tabak hieraan toegevoegd, dit mag de imker zelf bepalen, en je kan ook kant-en-klare mixen met specifieke aroma's kopen.

Het is bekend dat de mensen al bezig waren met het oogsten van honing van wilde bijen al 15.000 jaar geleden.
De eerste zekerheden over bijenteelt zoals wij het nu kennen, dus in korven en kasten door de mens gezet, komen inderdaad uit de Oude Egypte, en dateren ongeveer van zo'n 4000-5000 jaar geleden.
De manier van omgaan met de bijen heeft niet erg veel veranderd sinds die tijd. In Egyptische begravingen hebben ze bewijzen gevonden van apparatuur die speciaal gemaakt was om de bijen te roken, maar logischerwijs gebruikte men in die tijd geen tabaksrook van tabak (want die komt uit Amerika) In die tijd moest het men doen met gras, kruiden, en allerlei brandbaar materiaal (in feite precies zoals nu) wat voldoende rook produceerde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Ik ken imkers die alles wat brandt en rook veroorzaakt in die speciale pijp deponeren, zoals stukken zachtboard. Er hoeft namelijk alleen maar geblazen te worden en neit geïnhaleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx Keesvi
Maar die imkers zijn niet goed wijs, want zachtboard geeft giftige stoffen af bij het branden (lijm, verf, conserveringsmiddel...) die de arme bijen inhaleren, en eigenlijk ook in de honing terecht kan komen. Hoe erg dat kan zijn weet ik niet, misschien valt het mee, maar ik zou het niet doen met mijn bijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, getver, ik ook niet hoor! Als je het goed doet heb je overigens maar weinig rook nodig voor het gewenste effect, begrijp ik van mijn broer (imker) maar inderdaad, liever Heerenbaai of desnoods eigen teelt tabak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar, blijken de imkers die jullie kennen genoeg gezond verstand te hebben!
WC-rollen, zachtboard, tabak, pas gemaaid gras (zag ik in Spanje 2-3 jaar geleden)...
Nog meer stoffen die je kan gebruiken om de bijen te roken...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!
Gat in de markt?
(^_^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie aanvulling Viridi, dat is ongetwijfeld ook zo.
Maar toch de eerste harde bewijzen van verzameling van honing van wilde bijen (althans, zoals ik geleerd heb van mijn leraar ethologie zo'n 18 jaar geleden) zijn niet zo oud, maar "slechts" 15000 jaar. Maar dat zijn de bewijzen die wij hebben, niet de échte feiten. Ik heb verder geen bronnen, maar kan me ook niet anders voorstellen dan dat het verzamelen van honing een hele oude bezigheid van de mens is...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding