Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor insect?

Vandaag in de schuur kwam ik een merkwaardig beest tegen. Zeker anderhalve cm a 2 cm lang, soort mier achtige kwa soort materiaal, maar dan 2 lijfdelen.
Bovenlijf is rood, felrood bijna en het onderlijf is beige/taupe bruin.

Ik krijg er echt de rillingen van...

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik weet wat het is uiteindelijk. Ik ga er vanuit dat het de roodwitte celspin was! Kennelijk niet zo bijzonder, maar ik had hem nog nooit gezien. Het was een vrouwtje want hij was vrij groot.

En dan te bedenken dat ik er vrij dicht bij dat beestje liep in mijn slippertjes.. het is dus niet zo'n onschuldig diertje.

Picture for question
12 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zou het deze kunnen zijn ?
Soldaatjes of Echte Weekschildkevers (Cantharidae)

De echte weekschildkevers hebben, zoals de naam al zegt, zachte schilden. Er zijn in de Benelux zeker zo'n vijftig soorten, die allemaal erg lastig uit elkaar te houden zijn. Ze worden ook wel soldaatjes genoemd, omdat ze verticaal bezien wel lijken op een ouderwets soldatenuniform. De volwassen kevers eten meestal insecten. Soms gaan ze actief op jacht, maar vaak eten ze aas. De meeste larven eten slakken en wormen die ze in de strooisellaag bejagen. Maar er zijn ook vegetariërs en alleseters. De volwassen kevers vind je heel erg vaak op bloemen, waar ze zitten te zonnen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ja dit is natuurlijk helemaal iets anders dan uw schets.
Niet echt een lieverd.
http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/ongewervelden/de-roodwitte-celspin-_2095.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

is het misschien de smalbok? (zie link, ik heb deze zelf gefotografeerd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing