wat zijn de kenmerken van een scherp waarnemingsvermogen?
Ik was vandaag met een vriend op de Hoge Veluwe in een auto aan het rijden circa 30km p/u. totdat een een dier heel erg vlug de weg overstak.
Ik had hooguit 3 tot 5 seconden de tijd om het dier te zien voor het geheel verdween in het struikgewas.
Maar binnen 1 seconde herkende ik het dier en riep ik dat is een das.
Mijn vriend die paar seconden later tot die waarneming kwam vroeg mij hoe ik aan die conclusie kwam in zo'n razendsnel punt.
Ik noemde ter plekke 10 gedetailleerde kenmerken op van het dier dat mij als overtuigende conclusie vertelde dat dit een jonge das was.
Maar hoe verklaar je de biologische kenmerken dat ik in dit geval binnen een fractie van een seconde de dier herken, en 10 gedetailleerde kenmerken kan onthouden en benoemen.
En dat terwijl ik in het echt nog nooit een das heb gezien maar alleen als plaatje in een boek en internet?
Gr Gaelwyn
Toegevoegd na 47 minuten:
edit: dat ik de 10 kenmerken kon onthouden en benoemen deed ik niet in 1 seconde, die zin is beetje ongelukkig geschreven. ik bedoelde dat ik binnen 1 seconde de das herkende en de kenmerken onbewust tot mij opnam.
Pas daarna benoemde ik in een langere moment dan 1 seconde de 10 kenmerken die hem ook opviel omdat hij een natuur kenner is en dat dus voor hem normaal is dat hij dat weet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.