Wanneer ontstond het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk in de evolutie?
Volgens bijgevoegde afbeelding ontstonden eerst bacteriën en algen, en toen de ongewervelden. Maar wanneer ontstond mannelijk en vrouwelijk?
Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de interessante antwoorden en reacties! Ik had het bewust een beetje open gelaten wat ik versta onder mannelijk en vrouwelijk omdat ik hoopte op meerdere visies.
Er zijn twee interessante stadia waarnaar ik benieuwd ben:
Het moment dat er twee individuen nodig zijn voor het produceren van nageslacht, en het moment dat deze twee individuen van elkaar gaan verschillen.
Er zijn ook (nu nog) soorten die zowel DNA uitwisselen om nageslacht te produceren als ook zichzelf kopieren. (enkele slakken, zie link) Daarnaast zijn er soorten die wel een partner nodig hebben (de meeste slakken http://nl.wikipedia.org/wiki/Slakken) maar daarbij beiden zowel de mannelijke als de vrouwelijke rol vervullen en dus beiden bevruchten en bevrucht raken.
Ik heb de sluitingsdatum van de vraag verzet en hoop dat er meer mensen op antwoorden.
Zeker weten doe ik het niet, hopelijk iemand anders. Vind het namelijk een erg interessante vraag!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.