Familie met blauwe ogen, kind bruine ogen?
Ik heb bruine ogen, ben bleek en word niet snel bruin(mijn ouders en broertje worden wel snel bruin) en heb blond haar. Mijn ogen gingen van blauw langzaam naar bruin op mijn 4e levensjaar. Ik kom uit een familie met blauwe ogen. Mijn ouders, grootouders, tantes en ooms (Alle 14 broers en zussen van ouders) hebben allemaal blauwe of grijze ogen. Ik weet wel zeker dat het echt mijn ouders zijn (ik lijk verder wel op beiden, dus niet van de melkboer). Mijn overgrootmoeder van mijn vaders kant had als enige bruine ogen. Bruin zit op het dominante allel voor het gen van oogkleur. Ik heb gelezen dat het wetenschappelijk onmogelijk is dat ik bruine ogen heb als enige van mijn familie(ouders en grootouders). Wel heb ik gelezen dat je "moedervlekken" op je iris kunt krijgen. Zou dat mijn beide ogen kunnen bedekken met bruin? Het klinkt niet logisch. Iemand een wetenschappelijke verklaring of bron hier over? Of is dit gewoon een hele toevallige gebeurtenis die bijna nooit voorkomt, dat bruin een paar generaties overslaat?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.