Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komen de padden zo gauw in onze tuin?

Zodra wij de pomp van ons kleine vijvertje aanzetten in het voorjaar, en het waterloopje begint te stromen, scharrelen er binnen no time (meestal een paar dagen maar) padjes door de tuin.
Gisteravond zat er eentje wel een kwartier lang prinsheerlijk op de stenen met zijn voetjes/bips in het water.

Onze directe buren hebben bij mijn weten geen water in de tuin.

Nou is mijn vraag: hoe 'weten' die beesten zo snel dat ze bij ons in de tuin moeten zijn? Komen ze soms op het klaterende geluid (is bij ons tamelijk zacht) af? En waar kunnen ze zoal vandaan gekomen zijn?

Toegevoegd na 22 uur:
Ed hieronder heeft al een mooi en uitgebreid antwoord gegeven, maar waar ik eigenlijk het meest benieuwd naar ben, is waar ze in eerste instantie vandaan gekomen zijn.
We hebben een stadstuin; en aangezien die beesten zich nogal traag voortbewegen verbaasde het ons hoe snel er padden kwamen nadat we een vijver hadden aangelegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Padden zijn echte landdieren en alleen van water afhankelijk als ze moeten paren/ eieren afzetten.
Je ziet ze niet zo veel, omdat ze voornamelijk s'nachts actief zijn, maar mogelijk heb je geen padden maar de bruine kikker, die zoeken sávonds vaak water op of komen te voorschijn als het regent.
Beiden soorten overwinteren voornamelijk op het land en onder je watervalletje is een uitstekende plek, of langs het vijverfolie tot een cm. of 30 diep.
Ze zijn dus gewoon altijd al in je tuin.
De tijd dat je in het voorjaar je watervalletje gaat aan zetten, is ook de tijd dat ze uit hun winterslaap komen.
Padden zijn droog en wrattig.
Bruine kikkers zijn vochtig en glad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de foto een bruine kikker, die heel veel verschillende kleuren kan hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Foto toegevoegd van de gewone pad, deze is nog jong slechts 2 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing