Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik groene ogen hebben terwijl de rest van mijn familie blauwe ogen heeft?

Ik ben de enige in mijn gezin met groene ogen. De rest heeft allemaal blauw of grijsblauw. Ik had tot mijn 10e wel blauwe ogen, daarna veranderde ze in groen met geel.

Ik weet dat blauwe en bruine irissen beide dominant zijn aan groene irissen. Hoe kan het dan dat ik groene ogen heb?

Toegevoegd na 1 uur:
Graag andere antwoorden als in de richting van geadopteerd zijn en in de trant van flauwe melkboer-grappen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is onmogelijk om groene ogen te krijgen als je 'hele' familie blauwe ogen heeft.

Uit 2 witte konijntjes komen ook nooit zwarte.

Toch is het bij jou gebeurt en dan wil dat zeggen dat een van je ouders drager is geweest van een recessief gen dat zorgt voor je huidige oogkleur.
Deze is misschien meerdere generaties niet gebruikt, maar komt bij jou naar voren.

Oogkleuren kunnen ook veranderen, de redenen hiervoor zijn nog niet achterhaalt.

Ook zou het kunnen dat het gen van een van je ouders gemuteerd is. Daar is helemaal niks mis mee.
Een individu draagt ontzettend veel mutaties met zich mee, maar weinig van deze mutaties komen tot uiting.
Als beide ouders van jou geen recessie gen heeft dat voor jou oogkleur zorgt, dan zou dit de oplossing zijn.
Dit soort dingen gebeuren vaker en is niks om je zorgen over te maken.
Op die manier ontstaan er nieuwe dingen bij een soort.

Een moest namelijk de eerste zijn met blauwe, groene.... ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien is er ergens in de familie (opa's, oma's of nog verder terug) toch iemand met groene ogen. Als je ouders blauwe ogen hebben, hoeft dat nog niet automatisch te betekenen dat jij ook blauwe ogen krijgt. Ze kunnen het gen voor een andere kleur tóch bij zich dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat blauw dominant is over groen kan het zijn dat jouw vader en jouw moeder allebei recessief groen hadden, maar ook blauw en dat blauw bij hun, en de rest van de familie, dus overheerst. Als jij van allebei jouw ouders dus toevallig de groene ogen-eigenschap hebt geërfd is er geen blauw om te overheersen en krijg je groene ogen.
Dit is heel goed mogelijk, en hoeft dus ook zeker niet de schuld van de melkboer of wat dan ook te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders kunnen beide heterozygoot zijn. Dat betekent dat ze de genetische eigenschappen voor groen en blauw bij zich dragen. Als blauw dominant is, hebben ze dan allebei blauwe ogen.

Toen jij ontstond, hebben zij allebei een stukje van hun genetische eigenschappen aan jou doorgegeven.

Dat kan op de volgende manieren (ik geef telkens aan welke kleur je ouders doorgaven):

vader: blauw en moeder: blauw, dan jij: blauw
vader: blauw en moeder: groen, dan jij: blauw
vader: groen en moeder: blauw, dan jij: blauw
vader: groen en moeder: groen, dan jij: groen

Op deze manier beredeneerd is de kans 25% dat een kind van hen beiden groene ogen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing