Hoe kan ik groene ogen hebben terwijl de rest van mijn familie blauwe ogen heeft?
Ik ben de enige in mijn gezin met groene ogen. De rest heeft allemaal blauw of grijsblauw. Ik had tot mijn 10e wel blauwe ogen, daarna veranderde ze in groen met geel.
Ik weet dat blauwe en bruine irissen beide dominant zijn aan groene irissen. Hoe kan het dan dat ik groene ogen heb?
Toegevoegd na 1 uur:
Graag andere antwoorden als in de richting van geadopteerd zijn en in de trant van flauwe melkboer-grappen.
Bovendien betekent het bezit van een bepaald allel nog niet dat het ook echt goed werkt. Ook een dominant allel kan dus soms niet in het uiterlijk (fenotype) zichtbaar zijn. Er kunnen allerlei "fouten" ontstaan tijdens de ontwikkeling. Trek dus geen voorbarige conclusies aan de overerving van de oogkleur in je familie!! Eigenlijk zou je zo'n onderzoek niet moeten doen op grond van verkeerde uitgangspunten. Ook het voorbeeld van tongrollen dit in veel schoolboeken genoemd wordt is in werkelijkheid veel ingewikkelder. Er zijn bijzonder weinig uiterlijke kenmerken die maar door 1 gen geregeld worden. Gerard Scholte/Bioplek "
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.