Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke zoetstof is het beste voor in de koffie?

Ik hoor allerlei verhalen, dus ik wissel maar af.
Er staan nu bij mij potjes met:

sucrose - maar dat bevat veel kilojoules, en je krijg er gaten van in je tanden;
glucose - maar dat is niet al te zoet;
fructose - is best wel lekker, maar duur;
aspartaam (E951)- schijn je kanker van te krijgen;
cyclamaat & sacharine - niet echt lekker.

Dat is een heel rijtje. Er bestaan trouwens nog meer zoetstoffen.

Welke is de beste? Of welke mix kan ik het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Je zou Pure Via kunnen proberen. Dat is een zoetstof op basis van Stevia, een plantje. Natuurlijk, dus!

Toegevoegd na 3 minuten:
Of een ander merk, gebaseerd op Stevia.
bamibal
13 jaar geleden
Als je bang bent voor ziekte, probeer het dan met honing of proberen te wennen zonder iets in de koffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon suiker. Dat is toch het lekkerste. Al die chemische zoetmiddelen, het slaat nergens op. Men wil iets zoets en gaat dan een vervanging zoeken van iets dat er al is, namelijk suiker. Is gemaakt van bieten of riet. Puur natuur hoor, niks mis met bieten en riet.

Mensen doen tegenwoordig zo hysterisch over suiker, dat het zo slecht is voor je (je gebit, je lijn, je cholestorol, enzovoorts), maar suiker is gewoon een heel natuurlijke zoetstof, niks mis mee.

Rietsuiker is prima, beter dan witte fabriekssuiker. Biologisch gewonnen suiker is helemaal goed (qua milieu enzo). Ik ben niet zo'n zoetekauw en doe zelf nooit suiker in mijn koffie, maar ik koop tegenwoordig altijd biologische suiker voor in de thee en de yoghurt, en die is heel lekker. Honing zou ik niet snel in de koffie doen, wel in de thee, maar dat is een kwestie van smaak.

Gewoon niet te veel van gebruiken. Maar dat geldt eigenlijk voor alles hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stevia! Absoluut met stip op nr. één.
Google er eens op en ontdek de voordelen voor je lichaam t.o.v. suiker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de kunstmatige zoetstoffen cyclamaat en aspartaam maakt het niet veel uit. De angstverwekkende verhalen over de schadelijkheid blijken erg overdreven. Aspartaam bijvoorbeeld kan volgens enkele onderzoeken tot 60 tabletten per dag worden gebruikt. Lijkt me wel wat hoog, maar wie gaat dat slikken. In mijn omgeving gaan de automaatjes tijdens de koffieochtenden van hand tot hand. Zelf gebruik ik al jaren (10-15?) tot 20 tabletten per dag. Zonder ooit aantoonbare gezondheidsproblemen.
De enige reden voor de keuze tussen deze twee zou de prijs kunnen zijn. Lidl is het voordeligste met € 1,69 per 1200 tabletten in handige automaat. Deze tabletten bestaan uit 40 mgr natriumcyclamaat en 4 mgr natriumsaccharinaat. Allergeneninformatie: Bevat sporen lactose (melksuiker). Melksuiker is voor sommige Aziaten onverteerbaar. De binding met natrium maakt de zoetstoffen oplosbaar in water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is : geen.
Het lekkerst : suiker. Dat is de enige zoetstof zonder bijsmaak.

Wil je TOCH zoete koffie zonder bijsmaak, dan zul je over moeten op zoetjes. Welke voor jou het best is / het best smaakt, zul je moeten uitproberen.

Ik gebruik al jaren zoetjes vanwege mijn gebit, maar eigenlijk vind ik alleen zoetjes op basis van cyclamaat en saccharine (de goedkoopste zoetjes die je overal van ' geen merk' kunt krijgen). Aspartaam proef ik te goed / nasmaak, en een paar van de nieuwste loten aan de stam (heb zo de namen niet paraat) zijn ZO smerig, dat ik de hele potjes heb weggegooid.

Maar een ander kan die juist weer lekker vinden. Uitproberen dus. Uiteindelijk wen je er denk ik ook gewoon aan. Laat je niet gek maken met verhalen over kanker en dergelijke ; het zijn zeer goed onderzochte stoffen, en de giftigheid zit hem - als met alles - in de dosis, die vele, vele malen hoger dan normaal moet zijn om er op de lange duur eventueel iets van last van te krijgen. Suiker is bewezen slechter.

Sucrose en fructose (en ook honing) zijn geen echte vervanging voor suiker ; het IS gewoon suiker, bevat net zo veel calorieën en is net zo slecht voor je gebit. Die kun je dus al meteen laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing